Що не так з новими дорогами Харківщини. Фото
Громадський моніторинг доріг за підтримки Програми розвитку ООН в Україні виконало ГО «Чугуївська правозахисна група». Його активісти проаналізували 115 закупівель послуг з ремонту доріг місцевого значення, провели візуальне обстеження 1121 км доріг – 80 % ділянок доріг місцевого значення та 30 % доріг державного значення в області, відремонтованих з 1 серпня 2016-го по серпень 2018-го. Це загалом 38 різних ділянок середніх поточних ремонтів у різних районах Харківщини, з них сім – державного значення, 31 – місцевого.
За півтора місяця експерти проїхали майже 6000 км. До речі, у групі працював сертифікований інженер, який погоджував відповідні акти щодо кожної з доріг. Результати цієї перевірки було оприлюднено 28 листопада.
Активісти розповіли, що знайшли низку порушень, які свідчать про низький рівень виконання ремонтних робіт – починаючи від недотримання норм, неналежно виписаних технічних завдань і закінчуючи недобросовісним виконанням роботи та відчуттям безконтрольності і безкарності підрядника.
Як розповів експерт ГО «Чугуївська правозахисна група» Павло Іванін, під час моніторингу вони побачили, що низка підприємств бере участь у тендерах парою.
– До прикладу, тендер за участю ТОВ «Енерготепло», ТОВ «Тайга» та ТОВ «Строй інжінірінг девелопмент». Останні дві компанії не вигравали жодного тендера. У нас є всі підстави вважати, що ці підприємства подавали документи з урахуванням домовленостей з переможцем. Та сама ситуація – ПП «АБЗ» і ТОВ «ДС Пром груп». Ці підприємства також жодного разу не вигравали тендер і навіть не намагалися торгуватися, – навів приклади Павло Іванін.
Щодо безпосередньої якості дорожнього покриття, то серед найбільш поширених дефектів, які побачили експерти на дорогах, є заниження рівня узбіч.
– Під час експлуатації дороги це призводить до руйнування кромки покриття. Ці дефекти присутні в роботах усіх замовників, – додає Павло Іванін.
Дорога-сором
Пальму першості, за версією громадських перевіряльників, отримала дорога Дергачі – П’ятихатки, відремонтована у 2017 році підрядником ТОВ «Будівельна компанія «Будресурс». За оцінкою експертів, це «приклад дороги, яка не пережила рік експлуатації та повністю вийшла з ладу».
«На всій ділянці дороги – велика кількість тріщин, вибоїн і викришування. Майже на всій ділянці – колійність і руйнування шва. Місцями виявлено проломи та механічні руйнування дорожнього одягу. На значній частині ділянки – занижені узбіччя», – йдеться в аналітичному звіті.
Нині на дорозі спостерігається колійність, руйнування кромки покриття та проломи
За документами вартість договору щодо поточного середнього ремонту цієї дороги складає майже 30 мільйонів гривень.
До речі, щодо цієї дороги порушено кримінальні провадження. Правоохоронці мають претензії щодо проведення ремонтів до підрядника.
За словами начальника відділу з ремонту та утримання доріг Служби автомобільних доріг у Харківській області Сергія Каваки, підряднику від замовника надіслано відповідні приписи.
– Ми в цьому напрямі працюємо, – запевнив він і додав, що до траси Дергачі – П’ятихатки з ремонтом повернуться наступного року.
Недоліки місцевих
Також у 2017-му було відремонтовано дорогу Фартушне – Цапівка – Гуринівка (Золочівський район) підрядником ТОВ «Енерготепло». На цій дорозі експерти побачили занижені узбіччя, механічні руйнування та руйнування кромки покриття. Як зазначили активісти, загалом стан відремонтованих десяти ділянок різної довжини цієї дороги не відповідає нормам ДСТУ.
Стосовно цієї дороги правоохоронці Харківщини також відкрили кримінальне провадження щодо підробки документів під час виконання ремонтних робіт.
Серед інших шляхів, відремонтованих минулоріч і які виявилися з дефектами, – дорога Коломак – Водяне – Різуненкове (підрядник – ТОВ «Полтавабудсервіс плюс»). На ній зафіксовано розходження стику та лущення, руйнування кромки покриття.
Виявляється, дефекти вже є і на дорогах, які ремонтувалися цьогоріч. Як-от, відремонтований підрядником ТОВ «Дороги України» під’їзд до смт Покотилівка Харківського району. Відремонтовано було два кілометри, удовж яких – занижені узбіччя.
– Це вже призвело до початку руйнування кромки дорожнього одягу, хоча в тендерному завданні закладено такі види робіт, як планування та укріплення узбіч, – акцентував Павло Іванін.
Типовим дефектом для багатьох доріг, ремонтованих цього року, також є незакриті місця відбору кернів.
Подібне фахівці зафіксували на під’їзді до смт Чкаловське та села Гаврилівка Чугуївського району (підрядник ТОВ «Дорстройсервис»), на під’їзді до села Руська Лозова Дергачівського району, дорозі Тавільжанка – Петропавлівка Дворічанського району.
Є проблеми і з дорогами державного значення. Ремонтована підрядником ПП «Полтавабудцентр» М-18, Харків – Сімферополь – Алушта – Ялта, на ділянці км 9+387 – км 147+600 місцями (зокрема, на ділянці на південному виїзді з Мерефи) вже демонструє руйнування кромки покриття та розмивання земляного полотна.
Частину дороги Т 2104 Харків – Вовчанськ, яку відремонтував цьогоріч підрядник «Автомагістраль Південь», експерти назвали ідеальною. Та на ділянці (на виїзді з кільцевої), що ремонтували минулоріч ці ж підрядники, уже почалося руйнування кромки покриття, з’являються тріщини.
Дорога Чугуїв – Мілове, яку ремонтували у 2017–2018 роках, буде дороблятися у 2019-му.
– Стан дороги задовільний, але частину робіт з приведення до ладу узбіч перенесено на 2019-й. Іноді це призводить до наслідків, коли авто не може з’їхати на узбіччя, був і випадок, коли на цій дорозі вантажівка застрягла, пішовши у яму на узбіччі, – каже експерт.
Доля дефектів
Розповівши про недоліки, експерти зрештою погодилися, що, незважаючи на мінуси, головний плюс – це небачений досі обсяг ремонтів на шляхах Харківської області, особливо місцевого значення.
Про те, що чекає на підрядників, які здають об’єкти з такими недоліками, розповів перший заступник директора ДП «Дороги Харківщини» Сергій Литвинець.
– У договорах з підрядниками прописано їхню відповідальність за якість виконання робіт. Є гарантійні терміни – вісім років для дорожньої основи і десять років для наземного полотна, – розповідає Сергій Литвинець. – Усі недоліки, які були озвучені активістами, зокрема заниження узбіч, незакриті місця відбору кернів, на багатьох дорогах уже ліквідовано. Підрядник має усувати недоліки за власний кошт.
Дефекти продовжать ліквідовувати й наступного року.
Сергій Литвинець також розповів, що жодних штрафних санкцій до недобросовісних підрядників не застосовують, але за результатами звіту громадськості направлять листи до відповідних підрядних організацій.
На захист підрядників активісти кажуть, що однією з причин, чому псуються дороги зі свіжим ремонтом, є транспорт, який перевозить вантаж понад норму. Підрядники скаржаться, що при ремонтові розраховують на одну тоннажність, а на ділі виходить інша.
– І дорога просто не витримує. Та ж дорога Дергачі – П’ятихатки, можливо, вона й була відремонтована спочатку нормально, але інтенсивна експлуатація в режимі, на який вона не була розрахована, спричинила те, що дороги зараз майже немає, – додає Павло Іванін.
Свій аналітичний звіт активісти надішлють правоохоронцям, аудиторській службі та антимонопольному комітетові.
Активісти переконані, що спільний контроль замовника і громадськості робить ремонти доріг якіснішими. Тому, якщо ви помітили на щойно відремонтованій дорозі недоліки чи порушення, не залишайтеся осторонь. Повідомити про подібне можна в диспетчерську службу Служби автомобільних доріг на гарячу лiнiю (057) 336-79-33 (цілодобово).
Довідка
За підрахунками ГО «Чугуївська правозахисна група», у 2017 році в Харківській області відремонтовано 116 км доріг державного значення та 15 км доріг місцевого значення. У 2018-му відремонтовано 202 км доріг державного значення, 52 км – місцевого значення. Ці показники є найвищими по країні серед інших областей.
Нагадаємо, загальна дорожня мережа Харківщини складає 9600 км, з яких 2271 км – дороги державного значення, 7328 км – дороги місцевого значення.
Читайте також: У 12 районах області планують поновити місцеві пожежні частини. Карта