Як підготувати дитину до школи: поради психолога

29.08.2012 15:05 Суспільство
Окрім матеріальної підготовки, не слід забувати про психологічну, адже різкий перехід від відпочинку до навчання для дитини може вилитися у стрес.

Про те, як морально підготувати своє чадо до першого походу до школи, а старших дітей – до закінчення канікул, «СК» розповіла психолог-практик Оксана Лисянська.

Зі школою слід знайомитися заздалегідь

Оксана Лисянська пояснила, що психологічна готовність дитини до школи є комплексною складовою, яка включає в себе не тільки розвиток психіки, а й інтелектуальний та фізичний розвиток.

– Коли дитина йде до першого класу, розпочинається новий етап її життя. І безумовно, вона відчуває стрес, – пояснює психолог. – Перш за все, батькам необхідно приділити увагу емоційному стану дитини, її адаптаційним можливостям.

За словами Оксани Леонідівни, до школи йдуть абсолютні різні діти з різною підготовкою і це інколи призводить до конфліктів між ними та непорозумінь з учителями. Щоб цього не сталося, психологи радять з раннього віку привчати малюків до товариства інших дітей.

– Дитячі садочки, школи розвитку, дитсадки домашнього типу найкраще тому сприяють. Малеча там вчиться спілкуватися, розвиває свій інтелект та отримує задоволення від процесу навчання. І завдяки цьому у дитини не буде викликати сильний стрес навчання у школі, – каже Оксана Лисянська.

Аби перехід від дитячого садочка був плавним, необхідно ще до початку навчального року познайомити дитину з майбутнім учителем, показати школу та клас. Корисно буде навіть просто походити по школі – звикнути до стін закладу. Якщо є така можливість, було б добре познайомити дошкільня з деякими майбутніми однокласниками. Під час екскурсії важливо не забути показати дитині туалет і пояснити, що на уроці вона може відпроситися за потреби, адже хлопчики та дівчатка часто соромляться. А це може призвести до психосоматичних хвороб, таких як нервовий тік, приміром.

Слід дитині також розповісти про розклад та десь за два тижні до навчання починати дотримуватися його – щодня рано прокидатися, снідати та кудись іти чи просто залишатися вдома й займатися навчанням.

– Усе залежить від рівня розвитку дитини. І в садках, і вдома необхідно розвивати увагу, мислення, пам’ять, мовлення та творчість, займатися моторикою дитини, її самооцінкою, навчити спілкуватися та, звісно ж, дисципліні, – розповідає Оксана Лисянська.

Окрім того, батькам слід прислухатися до дитячих переживань, постійно говорити зі своїм чадом. Якщо малеча занадто схвильована, дізнатися чому, допомогти їй подолати свої страхи, підказати, як вирішити проблеми – намагатися знизити переживання розмовами. У випадку, коли батькам не вдається заспокоїти майбутнього першокласника, не слід соромитися звернутися до психолога. Якщо дитина особливо вразлива, про це краще повідомити класного керівника.

Канікули – не привід спати до обіду

Адаптація перед першим вересня важлива не лише для дошкільнят, а й для інших школярів після довготривалої перерви у навчанні. Психолог радить протягом усіх канікул, а в кінці серпня й поготів, підтримувати інтелектуальний та фізичний розвиток дитини.

– Батьки часто помиляються, коли вважають, що дитина влітку повинна спати до обіду та повністю присвятити себе відпочинку, – розповідає Оксана Лисянська. – Міркування типу «нехай добре висипається, хоч цілий день» чи «досить сидіти за підручниками, нехай краще погуляє» не зовсім правильні. Так, дітям необхідно відпочивати, та слід чітко стежити за біоритмом чада, і тоді йому буде легше та спокійніше включитися у новий навчальний рік.

Найскладнішими, за словами психолога, є періоди переходу до середньої та старшої школи.

– Необхідно брати до уваги фізіологію дітей. Навчання у школі саме по собі важке, тим паче, коли змінюються вчителі у середній школі. І чим краще дитина адаптована соціально, здорова психологічно і фізично, тим легше відбувається процес переходу до навчання, – пояснює Оксана Леонідівна.

Важливо взагалі розуміти, що психологія дитини на всіх етапах її розвитку заслуговує терплячості та уваги з боку як батьків, так і педагогів, психологів.

– Не можна забувати спілкуватися з дітьми, чуйно ставитися до успіхів та негараздів. Тоді школа буде гармонією для дитини і стимулом особистого розвитку, – запевняє психолог.

Інна Пирлик, матеріал з газети "Слобідський край" №99 від 18.08.2012

Джерело: SLK
Автор: Администратор сайта