Як лікуватися без декларації та інші найчастіші запитання про медреформу

29.04.2019 15:15 Суспільство
Фото: pixabay.com Фото: pixabay.com
Чи є кінцевий термін укладання декларацій із сімейними лікарями, за кого держава припинила сплачувати з квітня та що буде із закладами, які не приєдналися до медреформи, – «СК» знайшов відповіді на найпоширеніші запитання про медичні зміни в Україні.

Лише невідкладна

Сьогодні без декларації із сімейним лікарем пацієнт може отримати лише невідкладну допомогу, натомість планову – тільки в разі підписання угоди.

– Якщо ви просто так із застудою чи ангіною прийдете в найближчу поліклініку, у медзакладі вам запропонують обрати лікаря (подати декларацію), і після того як ви це зробите, нададуть допомогу, – розповів в інтерв’ю виданню «Українська правда. Життя» голова Національної служби здоров’я України Олег Петренко.

Водночас очільник НСЗУ розвіяв міфи щодо кінцевого терміну підписання вищезгаданої угоди з лікарем, який нібито мав фінішувати на початку квітня. Виявляється, кінцевого терміну укладання декларації немає, і людина можете зробити це будь-коли.

– У медцентрах є чергові лікарі, які приймають людей, які ще не уклали декларацію. І це вже майстерність медцентру – так до вас добре поставитись, щоб ви сказали: «А можна я укладу з вами декларацію?», – додає голова Нацслужби.

Що ж змінилося з квітня

Цього місяця зміни все ж відбулися. Але вони стосуються аж ніяк не кінцевого терміну укладення декларації, а фінансування. Нагадаємо, що відповідно до медичної реформи, коли пацієнт обирає свого сімейного лікаря, педіатра чи терапевта, за надані йому медичні послуги сплачує Національна служба здоров’я в той заклад, де працює медик.

Але щоб перехід на нову модель відбувався поступово й без ризиків, певний час діяла оплата за так званим «зеленим списком», до якого входили ті пацієнти, які уклали декларацію, і за «червоним» – до якого входили ті, хто не обрав свого лікаря.

Харківщина серед регіонів посідає друге місце після Дніпропетровщини за кількістю укладених декларацій. Так, станом на 19 квітня свого лікаря в області обрали 1 мільйон 933 тисячі 413 осіб. Отже, у Національній службі здоров’я було вирішено припинити оплати за «червоним списком» з 1 квітня.

«Це має стати стимулом для переходу на нову, більш ефективну, модель оплати. Мова йде не про економію коштів, а про їх ефективне використання», – йдеться в роз’ясненні НСЗУ.

Відомство пояснює, що заклади з високим рівнем укладення декларацій різниці в оплаті не відчують. Ті ж медзаклади «первинки», які ще недостатньо попрацювали для укладання декларацій, повинні будуть активніше це робити.

«Якщо в закладі склалася ситуація, коли лікарів не вистачає, потрібно звернутися до власника закладу – місцевої влади – і вжити заходів, аби забезпечити достатню кількість сімейних лікарів, педіатрів та терапевтів. Щоб кожен пацієнт міг обрати собі лікаря», – додають у відомстві.

Не увійшло 3 %

На Харківщині на фінансування через Нацслужбу перейшли 110 закладів. За інформацією Олега Петренка, загалом в Україні в медреформу не ввійшло 3 % комунальних медзакладів «первинки». З них деякі у стадії ліквідації. Реальних закладів, які не реорганізовують чи не закривають, – 10.

– Вони не встигли переоформити ліцензію. Як тільки це зроблять, з наступного місяця заходять у нову систему. Це ті, хто чекав до останнього, – каже Олег Петренко.

ФОПи та приватні лікарні можуть долучатися до реформи будь-коли.

За словами голови Національної служби здоров’я, у пріоритетах на 2019 рік – доопрацювання формату «первинки» – сімейної медицини, аби система працювала як годинник.

– Пацієнти ж повинні зрозуміти: точкою входу в систему надання безоплатних медичних послуг є декларація про вибір лікаря. Адже якщо пацієнт не обрав лікаря, не уклав з ним декларацію, незрозуміло, куди мають піти кошти від держави, – пояснює очільник НСЗУ.

Доступні ліки тільки з декларацією

Отже, щоб скористатися гарантованим безоплатним пакетом послуг на первинній ланці, пацієнт має підписати декларацію. Вона потрібна і для того, щоб отримати рецепт на «Доступні ліки», адже з 1 квітня рецепти на ліки за цією програмою можуть виписувати лише лікарі «первинки» і лише через електронну систему. Відтепер немає значення, де проживає пацієнт і де рецепт був виданий. Завдяки переходу програми реімбурсації «Доступні ліки» до НСЗУ пацієнти зможуть отримувати ліки за рецептом у будь-якій аптеці в Україні, яка бере участь у програмі. Такий порядок розширить можливості лікарів первинної допомоги виписувати ліки за програмою для всіх пацієнтів, які підписали з ними декларації. Це стосується всіх лікарів первинної ланки, які працюють у медзакладах-партнерах Національної служби здоров’я: комунальних, приватних і лікарів-ФОП.

Оформлювати рецепти за програмою лікарі будуть в електронній системі охорони здоров’я за допомогою медичної інформаційної системи, встановленої в медзакладі. Так, станом на 19 квітня на Харківщині лікарі виписали більш ніж 56 тисяч електронних рецептів, за якими близько 30 тисяч пацієнтів уже отримали свої ліки.

Під час виписування електронного рецепта лікар разом з пацієнтом мають перевірити, чи номер мобільного телефону, зазначений у декларації, є актуальним і належить пацієнту. У системі відображаються код мобільного оператора та останні цифри номера телефону. Якщо зазначений у системі номер мобільного для автентифікації не актуальний або не належить пацієнту, електронний рецепт не може бути виписаний.

У цьому разі пацієнт (або лікар на прохання пацієнта) має подати заяву в НСЗУ про скидання методу автентифікації. У результаті з декларації буде видалено неактуальний номер мобільного телефону, і пацієнт може подати нову декларацію про вибір того самого (або іншого) лікаря, вказавши актуальний номер телефону для автентифікації. Цей номер телефону може збігатися з контактним номером телефону пацієнта або відрізнятися від нього. Саме на номер телефону для автентифікації прийде СМС із кодом підтвердження для укладення декларації. Також на цей номер приходитимуть СМС із номером і кодом підтвердження електронного рецепта.

Якщо номер телефону правильний, лікар виписує рецепт у системі й накладає свій електронний цифровий підпис. Пацієнту приходить СМС із номером рецепта і кодом підтвердження.

Пацієнт обирає зручну для себе аптеку з переліку тих, які уклали договори з НСЗУ, та надає її працівнику номер рецепта. Фармацевт пропонує пацієнту лікарські засоби – спочатку безоплатні, а потім з доплатою. Якщо запропоновані ліки підходять пацієнту, він називає код підтвердження і після того отримує призначені ліки. Якщо в даній аптеці немає саме того лікарського засобу, який хоче отримати пацієнт, він не називає код підтвердження рецепта й може звернутися до іншої аптеки. 

Читайте також: Нові правила субсидії: телефони для всіх і скасування «живих грошей»

Автор:
Марина Проценко