Сергій Чернов: 2021-й на Харківщині має стати роком медицини
Реформа, вибори та пандемія
– Цей рік, мабуть, був найскладнішим для органів місцевого самоврядування України за три десятиріччя. На ваш погляд, як впоралася Харківщина з усіма викликами?
– Ніхто легкого життя обраним керівникам не обіцяв, тому до всіх труднощів необхідно ставитися як до звичайної роботи. Цей рік, безумовно, був особливим не тільки для Харківщини, нашої країни, але й усього світу. Насамперед, через виклики, пов’язані з пандемією. Пандемія не пройшла безслідно і для бізнесу, і для економіки, і для наповнення бюджету. Тому сьогодні керівники всіх рівнів обраної та виконавчої влади повинні мати високий рівень професійності, щоб реагувати на всі проблеми та шукати шляхи, які б дали можливість забезпечити стабільність у державі.
Зі свого боку ми все зробили для того, аби обласний бюджет наповнювався необхідними коштами. Це дасть можливість у повному обсязі профінансувати затверджені програми, виплатити зарплату бюджетній сфері. Ми сьогодні максимально працюємо, щоб на всій території області зменшити ризики, пов’язані з пандемією. І зведений бюджет Харківської області 2020 року, за моїми прогнозами, також буде виконано.
Наше завдання – залучати інвестиції через проєкти, перемогу в міжнародних програмах технічної допомоги, створювати умови, щоб підприємці змогли продовжити
працювати у складний час. Це можливо через зниження податків, плати за оренду та інші механізми, які допоможуть зберегти бізнес. Аналіз за 11 місяців показує, що приватний бізнес навіть після весняного локдауну відновився дуже швидко.
Найбільший провал зі збору податків був у квітні. На Харківщині він склав близько 20 %. Ми думали, що ситуація покращиться протягом півроку. Але вже за півріччя (у червні. – Авт.) були наповнені планові показники бюджету. Це свідчить про те, що наші підприємці дуже кмітливі та працьовиті. Вони змогли дуже швидко переорієнтуватися в умовах карантину та відновити роботу.
Головне – їм не заважати і створювати умови для їх розвитку. Але це треба робити і на державному рівні.
– Територіальна виборча комісія призначила першу сесію облради нового скликання вже на 11 грудня. Які принципові завдання будуть вирішуватися на засіданні?
– Першу сесію проводить територіальна виборча комісія. Найголовніше, що під час цього засідання кандидати в депутати, які перемогли на виборах, складатимуть присягу та набудуть повноважень. Також на першій сесії обирають керівництво, заступників обласної ради. Бажано ще затвердити склад постійних комісій. Тоді обласна рада зможе повноцінно підготуватися до наступної сесії.
Часу залишилося дуже мало. На своє вирішення очікують близько 70 гострих для регіону питань. Це і прийняття бюджету на наступний рік, і зміни до бюджету на 2020 рік. Останні необхідні для того, аби завершити реалізацію програм, які працюють у регіоні, та повною мірою профінансувати бюджетну сферу.
Ще одним важливим напрямом на сесії буде затвердження 20 цільових комплексних програм на наступний рік та на перспективу. У разі їх неприйняття Казначейство
не зможе фінансувати такі заходи.
Великий блок питань – це звільнення та призначення керівників комунальних підприємств, оголошення конкурсів, майнові питання.
Встигнути до 25 грудня
– Ураховуючи новий склад обласної ради, партій, як ви бачите подальшу роботу обласної ради? Чи буде порозуміння серед депутатів?
– Порозуміння обов’язково має бути. І, я переконаний, воно буде. Бо кожний, хто йшов у депутати обласної, районної, міської, сільської чи селищної ради, мав на меті реалізувати ті чи інші побажання виборців. За кожного депутата та політичну силу проголосувала якась частина жителів Харківської області. І кожен виборець голосує не для того, щоб руйнувати. Всі хочуть, щоб ті люди, яким вони делегували владу, зробили їх життя кращим.
Тому кожний депутат має зрозуміти, що він несе величезну відповідальність за долю тримільйонної області. І, безумовно, намагатися реалізувати ті завдання, які перед ним поставили виборці.
– Цього року обласна рада має зібратися для схвалення бюджету. Коли це відбудеться? Назвіть ключові позиції бюджету-2021.
– Протягом десяти діб після першої організаційної сесії проєкти рішень наступної сесії мають бути на сайті обласної ради для ознайомлення і депутатів, і громадськості. Щоб усі мали змогу публічно та прозоро долучитися до питань, які будуть розглядатися на засіданні, та мати можливість внести свої пропозиції.
Безумовно, ми маємо вирішити ці всі питання до 25 грудня, бо з 26 грудня Державне казначейство припиняє свою роботу. Але не слід забувати про ризик, пов’язаний із локдауном, який може ввести уряд і в рамках якого може бути заборонено проведення сесій. Проте всі фінансові зобов’язання необхідно виконувати. Тому часу дуже обмаль.
Депутатський склад оновився на 2/3. Паралельно з опануванням своєї ролі вони мають швидко зорієнтуватися в усіх проблемах, завданнях, вносити пропозиції до тих рішень, які необхідно прийняти, аби 2021 рік на Харківщині був стабільним.
Щодо бюджету на наступний рік, то скажу, що у 2021-му нам буде нелегко. Насамперед через проведену адміністративно-територіальну реформу, яка сьогодні дала можливість створити 56 об’єднаних територіальних громад. Вони матимуть зовсім іншу систему управління та фінансування, зокрема напряму працюватимуть із Міністерством фінансів. Саме на рівні громад буде сконцентрована найбільша податкова база. Тому там мають запрацювати усі підприємства та заклади, які надаватимуть послуги населенню.
Наступний рівень – субрегіональний. Він також новий. Замість 27 районів на Харківщині створено сім. Це означає, що працюватиме сім районних рад і сім райдержадміністрацій. І вже на початку наступного року необхідно швидко провести реорганізацію цих укрупнених районів. Йдеться і про фінанси, і про організаційну роботу, і про майно, кадри. Людей необхідно забезпечити роботою, сприяти, щоб вони всі, відповідно до свого профілю, були зайняті. Особливо в сільській місцевості.
Але ми бачимо, що на сьогодні не достатньо правової бази. Не прийнятими залишаються низка законодавчих актів, які дають можливість на всіх рівнях органів
місцевого самоврядування та виконавчої влади стабільно працювати. Ми вносили неодноразово пропозиції, говорили про ризики.
На сьогодні наше головне завдання – збалансувати бюджет таким чином, щоб на 100 % наші комунальні підприємства, передусім спільної власності територіальних громад, змогли стабільно працювати. Це і заклади охорони здоров’я, і соціального захисту, культури та спорту. Це великі комплекси, спеціалізовані, потужні, які обслуговують жителів області.
Вони мають працювати, зважаючи на ситуацію з коронавірусом, який на сьогодні відволікає великі кошти від бюджету розвитку. Адже гроші йдуть на підтримку жителів,
пацієнтів, медиків, а також зміцнення матеріально-технічної бази медичних закладів.
Безумовно, навіть у цих умовах треба знаходити можливість для програм розвитку – продовжувати будувати дороги, особливо місцевого значення. Це має бути пріоритетом, адже це і логістика, і ефективна робота швидкої медичної допомоги, і безпечне курсування шкільних автобусів, доступність до адміністративних центрів.
Наступною серед пріоритетів в новому році, на мою думку, має бути медицина. 2021 рік має стати роком медицини. Необхідно провести інвентаризацію закладів охорони здоров’я, насамперед я говорю зараз про обласні заклади. Треба подивитися на матеріальну базу і що ми можемо зробити для її покращення.
Щоб підтримати сільську медицину, на минулій сесії обласної ради ми прийняли рішення та затвердили положення нового конкурсу. Він стартує вже з 1 січня 2021 року.
Вартість проєкту складає 500 тисяч гривень. Він направлений на створення необхідної матеріально-технічної бази в медзакладах області. Це дасть можливість їм укладати угоди з Національною службою здоров’я та отримувати відповідне фінансування від держави.
Також ми змінили формат нашого щорічного конкурсу «Разом в майбутнє». Наступного року будемо робити акцент на співробітництві об’єднаних громад. Суму фінансування з 1,5 мільйона гривень збільшено до 2,5 мільйона гривень. Це додаткові стимули та можливості для громад. Це досвід для участі в державних і міжнародних програмах.
Також, на мою думку, необхідно провести інвентаризацію на всіх комунальних підприємствах. Там, де є збитковість, необхідно приймати радикальні рішення, об’єднувати такі підприємства, змінювати їх статутні напрями діяльності і підсилювати кадрову частину.
Без людей фінанси не допоможуть
– Сьогодні обласна рада допомагає новоствореним громадам набути управлінського досвіду і фахівці ради консультують їх у цьому. Які питання турбують представників місцевого самоврядування найбільше?
– Питань велика кількість, бо ми проходимо таку реформу вперше. І не тільки за 30 років незалежності. Реформа адміністративно-територіального устрою проводилася дуже давно. І кардинальні зміни припали саме на 2020 рік.
До цього неможливо підготуватися на 100 %. Аналізуючи кадровий склад і тих керівників, які прийшли до влади, можу сказати, що хтось готовий більше, а хтось не готовий. Тому обласна рада і Асоціація органів місцевого самоврядування в Харківській області, профільні навчальні заклади, міжнародні організації допомагають громадам підготуватися.
Хтось не розуміє, як проводити перші організаційні сесії, комусь необхідна методична допомога стосовно формування бюджету. Ускладнює ситуацію й те, що не всі нормативно-правові акти на рівні держави прийняті.
Приміром, нещодавно декілька об’єднаних громад (Старосалтівська, Коломацька та інші) навіть платіжки понесли до Казначейства з тим, щоб оплатити заробітну плату працівникам ради, і тут зіткнулися з проблемами. Бо раніше Старосталтівська громада була у Вовчанському районі, а сьогодні – в Чугуївському. Печатку треба змінити, статут теж, швидко перереєструвати в реєстраційній палаті.
І це тільки початок. Ми зараз намагаємось об’єднатися та допомагати розв’язувати поточні проблеми.
Читайте також: Президент підписав закон, на який чекали громади Харківщини
– Які поради у вас є для органів місцевого самоврядування щодо роботи в нових умовах?
– Перша порада і побажання – це робота над собою. Керівники мають зрозуміти, що всіх депутатів, працівників виконавчих апаратів, комунальних підприємств,
виконкомів треба постійно навчати. На це треба витрачати кошти, знаходити час. Яка б кількість фінансів, податків чи зборів сьогодні не надходила до тієї чи іншої
громади… Які б чудові природні ресурси не були під ногами на її території, якщо немає тих людей, які б направили це в розвиток, громада
не буде успішною.
Друга порада – це усвідомлення відповідальності, насамперед, перед людьми, які хочуть змін. Сьогодні у кожній сфері – житлово-комунальній, охороні здоров’я чи інших послуг – треба знаходити нестандартні рішення.
Третя порада, яка стосується всіх органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, – це займатися економікою. Розуміти, як працює на їх території бізнес, що йому необхідно. Мати постійний діалог з місцевими підприємцями та приймати відповідні рішення, які допоможуть створювати в громаді додаткові робочі місця, вигідні умови для інвестора. А потім, вже маючи фінансовий ресурс, можна приймати велику кількість програм та втілювати їх у життя.