Цієї весни під час жорсткого карантину вчителька із села Яковлівка Лозівського району Ольга Халепа прославилася на всю Україну. Вона записувала реп-уроки з біології, які дивилися школярі з різних куточків держави. Ця раптова популярність змінила життя жінки. Зокрема, після 13 років викладання в місцевій школі, якій принесла всеукраїнську славу, Ольга покинула її.
«Помітила, що учні полюбляють реп»
Ольга Халепа народилася в селі Яковлівка Лозівського району, де і проживає донині. Там вона закінчила школу, до якої повернулася в 2007 році вже як вчителька біології. Про неї та про її уроки вся Україна дізналася минулої весни. Коли в березні було оголошено карантин через коронавірус і навчання стало дистанційним, Ольга вигадала оригінальний спосіб викладання.
Ольга Халепа
«У мене донька займалася в шостому класі. Їй спочатку було цікаво на «дистанційці», бо незвично і нікуди ходити не треба. Та згодом вона почала втомлюватися – набридло, скучно, багато задають. Я не перший рік у школі і знаю, що є такий стереотип: головні предмети – це література, мова, математика, а інші, як біологія чи географія, другорядні. Я розуміла, що передусім учні приділятимуть увагу тим основним предметам, а з іншими вони будуть філонити. І мені їх захотілося, по-перше, підтримати, оскільки на початку було психологічно важко (і мені зокрема), а також чимось зацікавити, щоб вони мій предмет не ігнорували»
Після кількох днів дистанційного навчання Ольга Халепа вийшла знімати на природі звичайні уроки. А потім, десь через тиждень, у неї виникла ідея розважитись і самій, і розважити своїх учнів, п’ятикласників, у яких викладала природознавство. Курс природознавства – це основа різних наук: фізики, біології, хімії тощо. І от саме під час дистанційного навчання була частина з біології. Ольга Халепа разом з учнями проходили тему «Середовище існування організму».
– Я в школі помітила, що учні дуже полюбляють реп, тому вирішила записати урок саме у такому стилі. Власне кажучи, я переспівала параграф підручника, беручи звідти основне. Почала знімати відео про чотири середовища. Відзняла три, оскільки четверте середовище – це інші організми, а цього я в природі зробити не могла. Наприклад, якщо це водне середовище, то я біля води знімала, якщо ґрунтове – я знімала, щоб було видно зрізи ґрунту, кротів тощо. Я написала той реп ввечері, вночі наспівала пісню на ноутбуці, вранці зняла кліп, змонтувала і виклала його на свій Youtube-канал. Він був у мене ще до цього, там було до 30 підписників, а в кінці весни їх кількість зросла до 3000, – розповідає Ольга.
Понад 40 тисяч переглядів
А потім учителька вирішила підвищити планку – записати такі уроки для старших класів. Як вона каже, для п’ятикласників нескладно було писати реп, оскільки ці діти тільки починають вчитися в середній школі, і там речення повинні бути нескладними. А от, приміром, записати для восьмикласників урок на тему «Біологія людини» це вже набагато важче, оскільки там складніші терміни.
– Записувати уроки для старших класів – це був виклик самій собі, чи зможу я, – каже Ольга Халепа. – Усього я записала близько 20 таких уроків для учнів 5–8 класів.
Відео про природознавство зацікавило спільноту і журналістів. А найвіруснішим виявився ролик для шостого класу про гриби. І, до речі, тут був не реп-урок, а рок-урок.
– Я зробила кавер-версію на Offspring. Це відео набрало найбільше переглядів – понад 40 тисяч, – розповідає вчителька. – Другим відео за переглядами був урок про лишайники, там я зробила кавер на «Show must go on». Утім все одно говорили тільки на репі.
Пік популярності Ольги Халепи припав на травень – тоді у неї було по 5-6 інтерв’ю на день. У її школу приїжджали знімати всі провідні національні телеканали. Жінка розповіла про три найзнаковіші моменти, що принесли їй популярність.
– Є такий ресурс «Освіторія». Вони запустили проект «#ФотоZOOM», тобто робили фотосесію через ZOOM. Також додавалася стаття про мене. Тепер, коли пишуть статті на освітянську тему, то звертаються і питають мою думку як експерта. Ще був один цікавий момент. До Дня Незалежності канал «1+1» запустив проект. У його рамках зі всієї України вибрали одного військового, медика, пожежника і вчителя. І сюжет робили про мене. Були цікаві два дні зйомок, – розповідає Ольга.
Від відео до анімації
Вчительці з Лозівщини писало багато колег з усієї України. Більшість педагогів були в захваті від творчості Ольги. Казали, що використовують її матеріал у своєму дистанційному навчанні. Втім, як завжди, є відсоток незадоволених. Вони писали: «Що це взагалі таке?», «Як за таким можна вчитися?» тощо.
– Звісно, для більш поглибленого вивчення теми цих реп-уроків не вистачить, треба користуватися додатковою літературою, про що я згодом писала в анотаціях до відео, – каже пані Ольга. – У школі є таке поняття, як початковий рівень сприйняття матеріалу, достатній і високий. Оці відео – це початковий рівень, максимум – середній. І моєю метою було, щоб мої учні знали основи біології. Реп-уроки дають загальні біологічні знання, щоб бути загальноосвіченою людиною. Я хотіла, аби мій предмет вивчили не з якоюсь напруженістю, а щоб це було ненав’язливо. Я в ці відео закладала елемент здивування і зацікавленості, і він спрацював.
Пані Ольга продовжувала записувати уроки і влітку, оскільки люди писали, що їм подобається вчити уроки за таким матеріалом. У вчительки почали виникати нові ідеї.
Якщо перші відео були на природних об’єктах, то останні ролики були вже анімаційні. Ольга почала вдосконалюватися у цій справі, та й розраховувала, що записаний літній матеріал вона використовуватиме у новому навчальному році, коли він знову проходитиме в звичайному форматі.
– Багато хто питав, де ці реп-уроки можна використовувати, оскільки з 1 вересня «дистанційки» не буде. Їх можна використати на початковому чи заключному етапі уроку, для повторення, для мотивації. І я зазвичай використовувала у навчальному процесі чужі відео. А влітку я знімала відео, щоб у мене був матеріал на майбутнє. Оскільки, коли розпочнеться повноцінний навчальний рік, часу для створення цих відео особливо не буде, – розповідає вчителька.
Не витримала негативу
Однак втілити плани Ользі не вдалося. Вона прийняла рішення піти зі школи. Одними з головних чинників того, що трапилося, були активність і популярність вчительки.
– Я була завжди активісткою, щось нове придумувала, утім всі мої проекти блокувалися, – говорить Ольга.
За словами пані Ольги, на обурення і заздрість колег вплинуло те, що вчительку почали нагороджувати різними відзнаками на місцевому та обласному рівнях. Жінка також займається письменницькою діяльністю, вона виборювала кілька призових місць. Цьогоріч лозівські ЗМІ започаткували проект «Людина року 2019», де наша героїня з 18 претендентів посіла третє місце.
– Я не витримала всього цього негативу і вирішила піти. Хоча це рішення мені далося вкрай тяжко, я пережила психологічну кризу, це було моє життя протягом довгих років, – зазначає жінка.
Занурилася у творчість
Ольга Халепа зізналася, що за час цієї популярності у неї піднялася самооцінка і посилилась віра у власні сили.
– Також змінилося відношення людей, вони стали позитивніше до мене ставитися, з’явилося більше поваги. Ще створення реп-уроків дало поштовх робити більше відеопроектів. Дистанційне навчання дало можливість розширити наші інтернет-зв’язки і показало, що ми можемо за допомогою відео показувати свою творчість. Тому після цих уроків я відзняла реп на вірші. Потім створила відеоряди на власні оповідання, – каже жінка.
Нещодавно Ольга написала текст пісні «Наша Лозівщина» на честь другої річниці створення Лозівської ОТГ.
Крім цього, вона працює над проектом «Людина з великою літери», де розповідатиме про видатних людей Яковлівки. Перша серія повинна вийти на цьому тижні.
Наразі жінка планує повністю приділити час творчості. Але і продовжуватиме записувати реп-уроки з біології.