Ціна допомоги. Як кредит МВФ вдарить по кишеням українців
Однак перш ніж дати гроші, іноземні партнери чекають виконання своїх вимог. Тож за нову позику пересічні українці можуть поплатитися, зокрема, збільшенням цін на ліки, новими податками та скасуванням пільг для аграріїв.
Кредитор не задоволений
У квітні 2014 року Україна та МВФ уклали угоду на виділення кредиту в розмірі 17 млрд дол. У березні було підписано новий договір – на 17,5 млрд дол. Однак, за традицією роботи з різними країнами світу, МВФ переводить гроші невеликими траншами. Це робиться для того, щоб умови, зазначені в угоді, гарантовано було виконано. На деякі вимоги кредиторів Київ пішов. Зокрема, Уряд розпочав жорстку політику затягування пасків. Особливо відчутним для українців «режим економії» став цієї осені, коли люди отримали нові платіжки за тепло.
На початку 2016 року Україна чекала на черговий, третій, транш від МВФ у розмірі 1,7 млрд дол. Нова позика є надзвичайно важливою, адже позитивне рішення фонду дозволить нашій країні залучити ще 2,3 млрд дол. фінансової допомоги: 1 млрд дол. у вигляді гарантій від уряду США, а також кредитні транші від Європейського Союзу та Світового банку. Отримати гроші Україна розраховувала до кінця лютого, але як уже стало зрозуміло, найближчим часом це навряд чи відбудеться. 10 лютого з жорсткою заявою щодо українського питання виступила директор фонду Крістін Лагард. Вона попередила, що МВФ може припинити надання Києву фінансової підтримки у зв’язку з повільним просуванням реформ, включаючи боротьбу з корупцією.
– Я занепокоєна повільним прогресом, який демонструє Україна, у поліпшенні державного управління, боротьбі з корупцією і зниженні впливу корисливих інтересів на політику, – заявила Крістін Лагард, додавши, що у такому разі програма підтримки МВФ навряд зможе тривати далі і бути успішною.
Міжнародна організація, зокрема, залишилася незадоволеною скандальною відставкою міністра економіки Айвараса Абромавічуса, політичної кризою в країні і на фоні цього – погіршенням фінансової та економічної ситуації. При цьому ще 21 січня під час зустрічі з Президентом України Петром Порошенком Крістін Лагард висловила сподівання, що рішення Ради директорів МВФ щодо третього траншу буде позитивним.
Аптеки накрутять ціни на 40 %
Щоб отримати черговий транш від МВФ, Україні потрібно узгодити з фондом новий меморандум. 8 лютого експерти організації опублікували свої рекомендації Україні, засновані на даних за жовтень минулого року. Частково ці поради були враховані при прийнятті держбюджету і змін до податкового кодексу, частково – ні. Зараз обговорення умов триває: Уряд разом з МВФ розробляє текст чергового меморандуму.
Звіт з технічної допомоги зі списком рекомендацій, який розробили фахівці МВФ, є у вільному доступі. У документі чітко прописано, яких дій від українського Уряду очікують міжнародні партнери. З точки зору економіки, вимоги фонду виправдані і мають призвести до збільшення ВВП України. З іншого боку, деякі кроки, які пропонує МФВ, будуть вкрай непопулярними серед населення і призведуть до ще більшого зубожіння.
Однією з наполегливих вимог кредиторів є встановлення ПДВ для виробників у сільському господарстві та інших галузях. З 2016 року аграріїв дійсно позбавили низки пільг у цьому питанні. Це викликало хвилю протестів, а сільгоспвиробники одразу заговорили про те, що новий Податковий кодекс нанівець знищить галузь тваринництва в країні. У звіті ж МВФ йдеться про те, що у разі скасування пільгового режиму для аграріїв ВВП України зросте на 0,3 %, або 4,63 млрд грн.
У країнах Європи держава дійсно не робить ніяких поступок аграріям щодо ПДВ, але там передбачені дотації з держбюджету для сільськогосподарського виробництва. У Польщі, наприклад, компенсація сягає 50 % витрат. Оскільки в Україні про таку допомогу наразі не йдеться, запровадження ПДВ боляче вдарить по всьому агросектору.
Пропонує МВФ торкнутися і фармацевтичної галузі. Зараз виробники ліків сплачують лише 7 % ПДВ. Якщо ставка зросте до 21 %, бюджет додатково отримає 20,1 млрд грн (1,3 % ВВП). Для пересічних українців це означатиме лише, що і без того немалі ціни в аптеках збільшаться. За оцінкою Аптечної професійної асоціації України (АПАУ), в разі підвищення ставки ціни на медикаменти зростуть більш, ніж на 40 %.
– Потрібно розуміти, що фармацевтичний ринок складається з трьох основних ланок: це виробник ліків, дистриб’ютор і, власне, роздрібні мережі, аптеки. І всі вони платять податки. Вартість ліків зросте не на 13 %, а, щонайменше, 40 %. Додайте до цієї цифри ризики, які будуть закладати учасники ринку через нестабільний курс гривні, – заявив в інтерв’ю газеті «Сегодня» директор АПАУ, доктор фармацевтичних наук Володимир Руденко.
Крім того, у звіті МВФ йдеться про збільшення загального ПДВ в Україні на 1 %. Сьогодні він дорівнює 20 %. Це, за оцінками експертів, принесе 7 млрд грн, або 0,4 % ВВП. Для людей же збільшення ПДВ позначиться на кінцевій ціні на всі товари та послуги. До слова, в країнах Європи сьогодні діє ПДВ в середньому на рівні саме 21 %. Найбільші ставки податку встановлені в Угорщині – 27 %, Ісландії – 25,5 %, Данії, Норвегії, Хорватії і Швеції – 25 %. Найменші – в Ліхтенштейні – 7,6 %, Швейцарії – 8 %, Люксембурзі – 17 %, Мальті, Туреччині і Росії – 18 %.
Бізнес примусять вивернути гаманця
Проаналізувавши нову податкову систему України, у МВФ прийшли до висновку, що вона недосконала. Зокрема, не задоволені іноземні партнери ситуацією із оподаткуванням бізнесу.
«Платники податку першої та другої груп, розмір доходу яких може сягати 1,5 млн грн, сплачують лише мінімальну фіксовану суму податку та ЄСВ, без прив’язки до обсягу їх доходу. Платники податку третьої групи, розмір доходу яких може сягати 20 млн грн, також сплачують лише мінімальний (хоч і пропорційний) податок, а фізичні особи – підприємці, що належать до цієї групи, сплачують також фіксований розмір ЄСВ. Таким чином ефективні ставки єдиного податку як для фізичних, так і для юридичних осіб є надто низькими», – йдеться у звіті МВФ.
Сьогодні підприємці, які мають річний оборот в межах 5 млн грн, сплачують єдиний податок зі ставкою 3 %. У МВФ пропонують скоротити допустимий оборот до 2 млн грн. Крім того, на думку експертів Фонду, можливості застосовувати спрощений режим оподаткування мають бути позбавлені юридичні особи, а найменшим платникам податків (невеличкі крамниці, пересувні продавці кави і морозива тощо) треба заборонити залучати найманих працівників. На додачу пропонується скасувати мораторій на податкові перевірки, зокрема, платників податків на спрощеній системі оподаткування.
Менше пити і палити
Ще один пункт, який викликає незадоволення МВФ, – акцизний податок в Україні. Хоча протягом останніх двох років його і підвищували, на думку експертів, за міжнародними стандартами він досі залишається низьким. Так, через інфляцію і девальвацію гривні ставка акцизного податку на сигарети становить 1/9 від середнього значення по ЄС, майже 2/5 російської ставки та половину середньої ставки в Білорусі. Подібним чином і акцизи на пиво становлять лише незначну частку порівняно зі ставками в сусідніх країнах: 15 % від ставок у Росії, 22 % – у ілорусі, 30 % – у Грузії та 50 % – у Молдові. Ставка акцизу на етиловий спирт також є однією з найнижчих. Водночас ставки акцизу з нафтопродуктів є вищими за ставки, чинні в країнах СНД, але є значно нижчими за ставки в ЄС.
В МВФ вважають за доречним поступово підвищити акцизні ставки, тим паче на алкоголь, якого, за інформацією ВООЗ, українці споживають майже вдвічі більше, ніж в інших країнах світу. Так, на одного чоловіка старше 15 років в Україні приходиться 22 літри чистого спирту. Для прикладу, в Північній Америці (Канаді, США та Мексиці) обсяг споживання становить від 12 до 15 літрів на рік. Пияцтво у свою чергу призводить до збільшення витрат на охорону здоров’я.
Якщо рекомендації МВФ будуть враховані, то вже незабаром акциз на пиво підвищиться до 2,48 грн/л та 3,10 грн/л протягом наступних двох років, вино – з 0,01 грн/л до 0,05 грн і 0,1 грн відповідно, міцні алкогольні напої – з 70,53 грн до 105 грн і 123 грн, сигарети – з 227,3 грн. за тисячу штук до 273 грн і 295,5 грн.
Ірина Гудзь