Українці не будуть відповідати за крадіжку грошей з карт. Реакція харківських банкірів

02.03.2016 15:42 Економіка
Фото: itc.ua Фото: itc.ua
Платіжна система Visa готується запровадити в Україні принцип нульової відповідальності для власників її карт.

Це означає, що якщо шахраї вкрадуть гроші з карти людини, банк повинен буде повернути їх, якщо переконається в ході розслідування, що власник картки ніяк не сприяв вчиненню крадіжки. Зміни набудуть чинності через півроку - з 1 серпня поточного року.

Підводні камені українського кредитування. Як не потрапити на борговий гачок

- Такий принцип працює в США дуже давно. Visa вирішила поширити його на весь світ. Якщо шахраї вкрали гроші з карти людини без її сприяння, то людина не несе відповідальності за це. Після проведення розслідування банк повинен буде повернути їй гроші, - розповіла директор з управління ризиками компанії Visa Лариса Макарова. - Ми даємо банкам півроку, щоб підготуватися і впровадити інструменти для цього.

У минулому році Верховний суд виніс окрему правову позицію, в якій вказав, що банки зобов'язані власним коштом повертати клієнтам гроші, вкрадені з їхніх карт шахраями, якщо немає доказів, що клієнти самі спровокували крадіжку своїми діями або бездіяльністю. Проте банки часто відмовляють у поверненні коштів через те, що клієнт повідомив їх про крадіжку вже після здійснення неправомірної транзакції.

Знаючи про цю практику, компанія Visa вже зараз попередила українські банки, що у разі відмови повертати клієнтам вкрадені гроші, до таких фінустанов будуть запроваджені санкції. Щоправда, про яке саме покарання йде мова, представники платіжної системи не розголошують.

"СК" дізнався, що думають самі фінустанови про нову ініціативу. Так в одному з найбільших банків України прокоментували, що дана практика діє в них вже давно.

- Якщо в результаті розслідування буде встановлено, що клієнт ніяк не сприяв крадіжці, гроші потерпілому будуть повернуті в повному обсязі, - розповів керівник прес-офісу банку в Харківській області Олег Калашников. - Невинність клієнта встановлюють фахівцями в ході розслідування. Якщо буде зрозуміло, що потерпілий не давав доступ шахраям до особистого акаунта, не передавав пін-код карти, SMS-повідомлення, іншої важливої інформації, не здійснював особисто під диктовку шахрая перекази грошових коштів тощо, то його непричетність буде легко встановлена.

Клієнтам же, які стали жертвою аферистів, у банку порадили наступне. Перш за все, якщо є підозра на шахрайські дії, необхідно терміново заблокувати банківські картки. Якщо гроші все-таки пропали, необхідно написати заяву про скоєний злочин до правоохоронних органів і звернутися в службу безпеки банку. Важливо пам'ятати, що розслідування за фактом шахрайства ведуть саме правоохоронці, а фахівці банку зобов'язані лише сприяти розслідуванню. Олег Калашников додав, якщо буде доведено, що гроші були вкрадені не з вини клієнта, банк поверне потерпілому всю суму, незалежно від її розміру.

Ірина Гудзь

Джерело: SLK
Автор:
Администратор сайта