Як у Харкові створювали кіноконцертний зал "Україна"
№ 11 від 16 січня
Застигла музика*
Вони вийшли з вечірньої бокової алеї, і дівочий голос задзвонив від захоплення:
– Схоже на шматочок вечірнього неба? Правда?
– Ти не бачила будівництва. Сталевий каркас з тросів, скляне заповнення. Точнісінько струни арфи-велетня.
– А вдень він, мабуть, це вітрило? Чорне крило вітрила понад зеленим морем саду.
– Знаєш, з чим порівнюють архітектуру? Із застиглою музикою. Хіба не про цей зал сказано?..
Я пригадую цей діалог юної пари щоразу, коли доводиться бувати у тому куточку саду імені Шевченка, де збудовано кіноконцертний зал «Україна». Здається, зал цей був завжди. Хоча йому пішов лише дев’ятий рік.
– Ми тоді, – згадує про початок будівництва залу один з авторів його проекту Вадим Васильєв, – були молодими спеціалістами: Юрій Плаксієв, Лев Фрідган та я. З різницею у рік закінчили Харківський інженерно-будівельний інститут, працювали у різних «конторах»: вони – в «Промбудндіпроекті», а я – в «Харківпроекті». Взяли участь у конкурсі на кращий проект покриття над літньою естрадою у саду Шевченка.
З цього покриття – висячого, сідлоподібного, що наближається за своїми параметрами до гіперболічного параболоїда – почалися три творчі біографії. Зараз, коли за плечима кожного з них стільки проектів, що іншому на два життя вистачить (у одного Васильєва їх понад сімдесят), вони згадують зал з особливою теплотою. Це був перший досвід подібного будівництва у нашій країні.
Читайте також: Як у результаті звичайної реконструкції Харків отримав один з його символів
Більш досвідченим в авторському колективі був Володимир Олексійович Реусов, який теж закінчив свого часу ХІБІ, брав участь у проектуванні багатьох споруд, а потім, вже очолюючи відділ будівництва Харківського обласного комітету партії, керував і нині керує зведенням ряду цікавих споруд.
Так виник авторський колектив (пізніше до нього приєднався Андрій Федорович Білецький, досвідчений інженер з великим проектним стажем). Вони вирішили переробити покриття літнього типу в кіноконцертний зал.
Система зелених насаджень, планування алей та майданчиків, характер рельєфу парку імені Шевченка одразу обмежили проектувальників жорсткими рамками. Саме ці й інші вимоги примусили авторів шукати рішення, що не мало прообразу. Головних проблем було дві: запланована велика місткість залу і обмеженість коштів на ведення будівництва. Далі – більше… Скажімо, для кожного заходу (кіно, концерт, мітинг) потрібна своя акустика, своя реверберація – тривалість звучання. Архітектори кажуть, що акустика – це матеріал, з якого споруда зведена. Але ж і розмір залу – 45 на 48 метрів – диктував вибір матеріалу. І в цьому випадку двох думок бути не могло – обрали армоцемент: адже є у будівельників головний принцип – чим більше проліт, тим меншою повинна бути вага конструкції. Товщина армоцементної плити лише 30 мм – покриття такого типу виконувалося у країні вперше.
Архітектор – носій культури. Архітектура двадцять чотири години на добу оточує людину. Переоцінити її виховне значення неможливо. Гадаю, що з цією думкою одностайно погодяться й три мільйони чоловік, що відвідали зал за ці роки. За останній час цей проект знайшов визнання у Польщі, Югославії, Чехословаччині, НДР, Великобританії, США, Японії та інших країнах, демонструвався на всесоюзних та міжнародних виставках.
Відомий архітектор Р. Сарже на міжнародному симпозіумі Асоціації по дослідженню конструкції оболонок сказав так: «Ми бачили паростки принципово нового стилю… Харківський театр у формі асиметричного гіперболічного параболоїда ясно показує, за ким залишиться перемога…».
В. Павленко, інженер-будівельник
*Надається зі скороченням
Читайте також:
Наш Держпром: яким міг бути символ Харкова