Історія Харківської області: як випробували та впроваджували легендарний трактор Т-150
№ 2 від 4 січня
Сьогодні і завтра Т-150*
Розповідає головний інженер ХТЗ П. О. Сазонов
Цей рік увійде в літопис ХТЗ ще й як рік інтенсивної підготовки до випуску нових потужних машин, початку державних випробувань поліпшених зразків гусеничних і колісних тракторів Т-150.
– Де і як проходять випробування?
– Спочатку вони проводились на ланах Новокубанського науково-дослідного інституту, що на Краснодарщині. А з 5 грудня у зв’язку із скороченням фронту робіт, викликаного несприятливими кліматичними умовами, – в господарствах Пушкінського району Азербайджанської РСР. Тут трактори працюють на важких землях. Досить навести такий приклад. Якщо на Кубані питомий опір ґрунту становить 0,5–50,6 кілограма на квадратний сантиметр, то на новому місці – 0,9–1,0 кілограма. Зрозуміло, що чим вище навантаження на машину, тим більше гарантій глибоко вивчити, на що здатний той чи інший вузол, деталь, яка їх надійність.
Трактори випробовуються на основній сільськогосподарській роботі – оранці. В середньому протягом доби вони працюють 18–20 годин. В переддень Нового року машини вже відпрацювали від 550 до 1000 годин.
– Що відрізняє трактор Т-150 від серійних машин?
– Продуктивність праці Т-150 вища проти Т-74, котрий зараз сходить з головного конвеєра нашого заводу, в 1,6–1,8 раза. Хоча Т-150 вдвічі потужніший, витрати пального у нього на 20 процентів менші. У новому тракторі створені хороші умови для механізатора. Кабіна цільнометалева, герметизована, термо- і шумоізольована, обладнана системами вентиляції та обігрівання. На керування машиною механізатор витрачає зусиль у кілька разів менше проти всіх відомих радянських і закордонних зразків аналогічного типу. Кожна кінська сила колісного трактора, що випускається в нашій країні, «важить» від 50 до 85 кілограмів. На одну ж кінську силу колісного варіанта Т-150 припадає 43 кілограми.
Читайте також: Історія Харківщини: як в області 50 років тому канал Дніпро – Донбас будували
Для подання технічної допомоги трудівникам села в освоєнні нових машин і оперативного усунення несправностей під час експлуатації заводом створюються опорні бази. При Акимівському і Васильківському об’єднанні «Сільгосптехніка» Запорізької і Київської областей вони вже діють. У січні будуть організовані опорні бази у Ворошиловградській, Одеській, Чернігівській і Харківській областях. Запрацюють такі бази і в Ростовській області і у Краснодарському краї.
В ті райони, де опорні бази створюватимуться пізніше, для оперативного розв’язання технічних питань виїжджатимуть спеціальні бригади висококваліфікованих заводських спеціалістів.
– Чи задовольняють темпи підготовки виробництва до випуску нових машин?
– Для організації випуску нових гусеничних і колісних тракторів уже розроблено понад 5 тисяч технологічних процесів. Десяткам верстатобудівних заводів видано більше тисячі технічних завдань. Лише проектні організації на замовлення тракторобудівників виконали робіт майже на півтора мільйона карбованців.
У нас виросли нові виробничі корпуси, цехи, діють автоматичні і понад 30 потокових ліній обробки корпусів моста, котків, балансирів тощо. Виготовлені в тисячах найменувань оснастка, мірильний і різальний інструмент.
І все ж підготовка виробництва аж ніяк не може нас задовольнити. Бракує виробничих площ, де б могли розміститися автоматичні лінії. Лінія токарної обробки валу, приміром, прибула на завод давно, але через нестачу площі і досі не монтується. Тим часом автоматичних ліній протягом року має прибути близько десяти.
– Які обрії відкриває перед тракторобудівниками другий рік дев’ятої п’ятирічки?
– В 1972 році розпочнеться масовий випуск Т-150. На кінець же п’ятирічки випуск товарної продукції проти 1970 року майже подвоїться. Причому зростання обсягу виробництва на 90 відсотків буде забезпечено за рахунок підвищення продуктивності праці.
*Надається зі скороченням