Як харків`яни з пиловою бурею боролись
Ви можете уявити собі на Харківщині бархани зі снігу та пилу заввишки 7 метрів – такі, що занесли, приміром, МАЗ по самісінький дах? Саме так «гуляла» на просторах нашої області негода 50 років тому.
«Соціалістична Харківщина» (саме так тоді називалась наша газета) у номері 44 від 1 березня 1969 року повідомляла про таке незвичне для нашого регіону явище.
Сутичка з стихією
Біда нагрянула 17 лютого, коли сильний вітер почав зривати сніговий покрив, а там, де його не було, – землю. На трасі Харків – Сімферополь поблизу Краснограда швидко росли змішані з пилом снігові замети.
На виручку машинам, які засіли в снігу, відправився загін бульдозерів «С-100». Очолив його начальник відділу державтоінспекції управління внутрішніх справ області підполковник міліції І. Шаповалов.
Поблизу села Вишнева Балка застряло 38 автомашин. В хаосі пилової бурі їх знаходили лише по світлу фар і відбуксовували в безпечні місця. Увечері, вишикувавши 150 автомашин в колону, працівники державтоінспекції повели її об’їзними шляхами на Перещепино в напрямку Дніпропетровська. Діставшись до місця призначення, вони повернулись в Красноград з 230-ма машинами, які слідували в харківському напрямку. Три дні бушував ураган. Снігові кучугури піднялись в окремих місцях до верхівок телеграфних стовпів. На протязі 53-х кілометрів дороги височіли бархани снігу, мішаного з пилом 4– 5-метрової висоти.
Фотоз газети "Соціалістична Харківщина"
Обстежуючи завалену снігом автодорогу, працівники державтоінспекції звернули увагу на напівзасипаний снігом трактор «Бєларусь». Як він вибрався на такий високий намет? Виявилось, що він стояв у кузові МАЗа, який опинився у сніговому могильнику.
На допомогу красноградцям прийшли харків’яни. Виконком обласної Ради депутатів трудящих мобілізував для очищення важливої автомагістралі трести «Харківдорбуд», «Упрдор» № 7 та інші організації. Роботи по ліквідації стихійного лиха очолив заступник начальника управління внутрішніх справ області полковник міліції П. Нікулін.
Одними з перших вгризлись у спресований сніг бульдозери «С-100» Михайла Носика з ДБУ-43, Івана Бабарикіна з Балаклійської автотранспортної контори, Миколи Анохіна з Красноградського відділення «Сільгосптехніки». За ними рушили бульдозери «Т-75», «ДТ-54», а потім роторні снігоочищувачі. Підчищали дорогу автогрейдери. Відвойовуючи метр за метром, залишаючи за собою широкий і високий коридор, вони сміливо наступали на стихію.
Трасу розчищали три загони. Два з них, очолювані керуючими трестами «Харківдорбуд» А. Слуцьким і «Упрдор» № 7 С. Громовим, йшли назустріч один одному, а третій під керівництвом начальника дорожно-експлуатаційної дільниці № 642 К. Гусєва просувався в напрямку на Перещепино.
З першого дня було організовано триразове харчування, для врятованих і рятівників знайшлись місця в гуртожитках. Підвозились запчастини, пальне, гаряча вода. І, звичайно, до місця робіт безперебійно постачались свіжі газети, журнали, випускались «Блискавки» і «Бойові листки». Всі знали імена тих, хто йшов попереду. Серед них було багато комуністів, комсомольців.
Енергійно і вміло організував роботи механізаторів начальник дорожно-експлуатаційної дільниці № 642 Костянтин Іванович Гусєв, який прибув з людьми і технікою з Чугуєва. Всі 58 механізаторів загону показали зразки мужності і витривалості. Особливо відзначились машиністи роторних снігоочищувачів В. Чернявський, І. Чубарєв, комсомолець І. Луценко, помічник машиніста А. Полунін і багато інших.
Працівники державтоінспекції вдень і вночі були на трасі, турбувалися про те, щоб не сталось аварій і нещасних випадків.
Люди перемогли стихію, прибравши з дороги більш як мільйон кубометрів спресованого з землею снігу. 26 лютого на трасі Харків – Сімферополь відновився нормальний рух транспорту.
С. Куріло.
Читайте також: Першим в країні дактилоскопію застосував харків`янин