ТОП-5 прав покупців, які захистять вас від правомірних дій продавців
Консультує експерт «СК» правник Роман Чумак.
1. Платити за ненавмисно розбитий товар не потрібно
Через брак вільного місця на поличках і бажання якомога більше урізноманітнити асортимент супермаркети часто виставляють товар таким чином, що його можна легко збити з прилавка, навіть не помітивши цього. Вузькі проходи, зимовий одяг, брудна і слизька підлога, постійні черги сприяють тому, що людина може випадково зачепити товар і пошкодити його. Звичайно, одна справа, коли це незначний товар, інша ж – коли може розбитись, наприклад, пляшка дорогого алкоголю. У такій ситуації працівники супермаркетів зазвичай змушують покупця заплатити за розбитий або зіпсований товар. Однак такі дії є неправомірними. Відповідно до законодавства, ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. Ви не власник, поки не заплатите за товар. Отже, ви не несете ризику випадкового його знищення. Якщо працівники закладу наполягають на вашій вині, то її потрібно спершу довести в суді. Самостійно стягувати такі виплати заклад не має права.
2. Покупець може повернути товар, якщо не підходить розмір чи фасон
Це право стосується непродовольчих товарів. Закон України «Про захист прав споживачів» дозволяє обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, у якого його було придбано, якщо товар не задовольнив покупця за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошено продавцем. Це правило застосовується тоді, коли товар не використовувався, тому потрібно зберегти його товарний вигляд і чек про покупку.
Однак є товари, які повертати не можна. Цей перелік є вичерпним і встановлюється постановою Кабміну.
3. Покупець може повернути чи обміняти товар неналежної якості
Якщо під час гарантійного терміну в товару виявились недоліки (скажімо, відклеїлася підошва черевиків чи розійшовся шов у сукні), то можна вимагати замінити такі товари на аналогічні або взагалі повернути їх і компенсувати гроші. Для цього потрібно показати продавцеві чек про оплату. Якщо бажаних черевиків чи сукні немає в наявності, але вони можуть з’явитись, то вас попросять зачекати до їх появи (максимум два місяці).
Продавець неякісного товару може направити вас до виробника, мотивуючи це тим, що не він робив цей товар. Однак, такі дії є неправомірними, адже покупець, відповідно до законодавства, сам обирає, до кого звернутися з вимогою замінити неякісний товар – до продавця чи виробника.
4. Покупець може відмовити у проведенні огляду своїх речей
Охорона магазину не має повноважень проводити огляд чи обшук. Це можуть робити тільки правоохоронці, і тільки в тому разі, коли є підозра, що людина вчинила адміністративне порушення чи злочин. Тому якщо охоронець вимагає показати йому вміст вашої сумки, ви можете відмовити йому. Якщо він не зважає на ваші заперечення – викликайте поліцію.
5. Покупець може вільно фотографувати та отримувати інформацію про товар
Відповідно до ст. 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір. Обмежити це право можна лише для забезпечення національної безпеки, територіальної цілісності. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція не передбачає. Також, відповідно до Основного Закону, кожна людина має право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекреченою. Таким чином, заборона фотографувати та отримувати інформацію про товари суперечить Конституції України.
Читайте також: Субсидію не даватимуть харків'янам, які не мають мобільного телефону