Обережно, вас грабують: нові найпоширеніші схеми шахраїв на Харківщині

Фото: Хмельницька область онлайн Фото: Хмельницька область онлайн
«Ваша картка заблокована», «Ваш син у поліції» або «Тільки зараз для вас діє спеціальна пропозиція» – це тільки частина напрацьованих сценаріїв аферистів, які щороку виманюють у людей мільйони гривень. Які схеми використовують шахраї на Харківщині та як не потрапити на їх гачок – читайте в матеріалі «СК».

Банки та мобільні – під прицілом

Тільки з початку року на Харківщині шахраї ошукали майже тисячу людей. Серед них і 81-річний житель селища Андріївка Балаклійського району, банківську картку якого зловмисники «обчистили» минулого місяця. 20 березня пенсіонеру зателефонував чоловік, який представився працівником банку та повідомив, що зараз відбувається переоформлення карток. А для того, аби клієнт зміг зробити все, не виходячи з дому, йому потрібно було назвати цифри, зображені на банківській картці, а також свої особисті дані. Не підозрюючи, що потрапляє у шахрайську пастку, пенсіонер поділився з незнайомцем усією необхідною інформацією.

А як тільки довірливий співрозмовець поклав слухавку, йому надійшло повідомлення, що з його  рахунку знято всі заощадження – 3500 гривень. Ошуканий чоловік звернувся до Балаклійського відділу поліції.

Такий вид шахрайства – лише один з багатьох, які сьогодні активно використовують злодії, аби залізти у ваш гаманець. Для цього вони мають у запасі дієві напрацьовані сценарії.
Приміром, аби зняти кошти з банківської картки, зловмисники можуть представлятися оператором мобільного зв’язку та випитувати персональну інформацію про дзвінки та номери, за якими власник сім-карти телефонує найчастіше. Можуть запитати, коли й на яку суму востаннє поповнювався рахунок телефону. Паралельно аферисти підходять до банкоматів та, отримавши всю необхідну інформацію, знімають ваші гроші з карток, навіть без їх наявності.

Також для володарів смартфонів популярною є схема «Дзвінок через месенджер», за якою шахрай прив’язує один з інтернет-месенджерів на своєму смартфоні до номера телефону жертви. Для цього в абонента дізнаються код підтвердження для реєстрації в месенджері – телефонують і під будь-яким приводом просять назвати отриманий код. Далі через цей месенджер телефонують у контактний центр від імені абонента. Це допомагає шахраєві зареєструватися від імені власника сім-карти в інтернет-помічнику на сайті оператора. Власнику сім-карти приходить sms-повідомлення з кодом для верифікації. Шахрай телефонує абоненту і просить повідомити отриманий код. Персональну інформацію з інтернет-помічника використовують для ідентифікації при отриманні дубліката сім-карти.

Аби виманювати заощадження, ошуканці постійно вдосконалюються. Однією з нових схем є «Повідомлення від банку/мобільного оператора про блокування картки», які приходять на телефон жертви. З приватного номера клієнту надсилають повідомлення від імені банку або мобільного оператора: «Вашу картку заблоковано. Зверніться за номером телефону…» Під час дзвінка дізнаються персональну інформацію: секретні коди або кодові слова, історію дзвінків тощо – та знімають кошти з банківських карток.

Старі та дієві

Та поряд з новітніми сценаріями в полюванні за легкими грошима зловмисники використовують низку старих, але дієвих схем. За словами заступника начальника Управління карного розшуку ГУНП в Харківській області Богдана Кірічука, найчастіше жителів області ошукують за допомогою інтернет-торгівлі. Від загальної кількості всіх шахрайських справ такі схеми займають близько 70 %.

– Приміром, людина хоче купити товар через Інтернет, вносить передплату, але в кінцевому результаті – ні товару, ні грошей назад не отримує. Найбільше таких випадків на сервісі оголошень ОЛХ і в соцмережах, де теж багато інтернет-магазинів. Також зловмисники створюють сайти-двійники та завдяки низьким цінам на брендову продукцію виманюють кошти в покупців, – розповів правоохоронець.

До 5 % від загальної кількості злочинів, за словами Богдана Кірічука, припадає на відомі схеми «Ваш син у поліції» або «Ваш син потрапив у ДТП», коли шахраї телефонують і представляються працівниками поліції. Псевдоправоохоронці повідомляють потенційним жертвам, що їх родичі вчинили злочин, і, щоб не було проблем із законом, необхідно сплатити певну суму. На емоціях люди віддають чималі суми, аби врятувати своїх родичів. Наприклад, цього року на Харківщині засудили злочинну групу, яка протягом 2017-го ошукала харків’ян на загальну суму близько мільйона гривень. Максимальний термін, який отримали учасники цієї групи (усього їх було п’ятеро), склав 3 роки і 3 місяці за ґратами.

Найуразливіші – пенсіонери

Найбільш уразливою категорією для шахраїв залишаються літні люди, кажуть у поліції. Саме завдяки пенсіонерам досі не зникає такий різновид шахрайства, як так звані «циганські» шахраї.

– Цей вид шахрайства можна розподілити на кілька видів. Перший – коли людям пропонують купити товар, який насправді коштує вдесятеро дешевше. До пенсіонерів приходять продавці та вмовляють купити товар, додаючи, що «тільки зараз для вас діє спеціальна пропозиція», «беріть за суперціною»… Людям навіюють думку про необхідність купити якісний товар, хоча насправді це дешева підробка. Коли ж постраждалі оговтуються, то звертаються в поліцію, – розповів Богдан Кірічук.

Ще один підвид «циганських» схем стосується обміну грошей. За цим сценарієм до пенсіонерів приходять і розповідають, що зараз проходить грошова реформа, тому старі купюри необхідно обміняти на нові. А коли пенсіонери дістають свої збереження, у них або забирають гроші силою, або ж обмінюють справжні купюри на фальшиві.

Розкрити – проблема

За інформацією Управління карного розшуку ГУНП в Харківській області, усього минулого року на гачок шахраїв потрапило 2633 жителі Харківщини. Через активізацію аферистів і різноманіття схем цього року, за статистикою, кількість постраждалих збільшилася. Так, станом на 28 березня із заявами про шахрайство до правоохоронців області вже звернулися 992 особи, тоді як за аналогічний період минулого року було зареєстровано 826 осіб.
Доволі повільно та проблематично йде процес розкриття цих злочинів, каже Богдан Кірічук. За минулий рік поліцейські розкрили 26 % справ від загальної кількості, за три місяці цього року – 14 %.

– Проблема в тому, що такі види шахрайства не вважають тяжким злочином. Ще одна проблема – пошук шахраїв, які можуть гастролювати областями, змінювати місцезнаходження, сім-карти, –додав правоохоронець.

Тому, за словами експертів і правоохоронців, для того, щоб не стати жертвою злодіїв, необхідно уважно ставитися до незнайомих співрозмовників. Щоб попередити банківські махінації, ніколи й нікому не можна повідомляти свій ПІН-код. Не довіряти картку третім особам, не залишати її без нагляду, не записувати ПІН-код у легкодоступних місцях (надто на самій картці). Якщо людина знімає гроші в банкоматі чи терміналі, слід перевіряти, чи немає сторонніх предметів (накладок, додаткових клавіатур). Негайно повідомити в банк за телефоном гарячої лінії, якщо картка або гроші залишилися в банкоматі, затягнулися назад або з ними щось ще сталося.

Також експерти радять не залишати дані про себе і свою картку на інтернет-сайтах в оголошеннях та не використовувати для оплати в Інтернеті картки, на яких постійно є великі суми грошей. Краще завести для таких цілей окрему «картку для Інтернету» й переводити туди рівно стільки грошей, скільки потрібно для оплати покупки, просто перед її здійсненням.

Якщо на телефон прийшло sms-повідомлення про будь-яку операцію, яку людина особисто не здійснювала (зняття готівки, заміна сім-карти, заміна ПІН-коду, переказ грошей, платіж з картки, блокування картки тощо), потрібно негайно зателефонувати з іншого номера оператора мобільного зв’язку та повідомити про шахрайські дії.

Автор:
Марічка Зорянська