Як близнюківські школярі створюють імідж рідного селища
Ідеї з квітів
Вже кілька тижнів у Близнюках кипить робота. Учні 5-Б та 9-Б класів місцевого ліцею разом з батьками знаходять вільний час після навчання та роботи і працюють над новою клумбою в центрі селища. До справи підійшли креативно, із власною концепцією, яка складається з кількох частин. Для першої діти привезли старі велосипеди, пофарбували їх у білий колір, а кошики колишніх двоколісних наповнили горщиками з квітами.
Для іншої ідеї школярам знадобилася допомога батьків – дорослі зварили металевий зонтик, який теж став новим житлом для різнобарвних квітів. Над останнім етапом свого задуму школярі працювали минулого тижня. Діти встановили дерев’яну діжку, біля якої насадили квітів у вигляді витікаючого струменя води. Нова окраса селища з’явилася на центральній алеї, де розташовані бібліотека, музична школа, селищна рада та парк Слави.
– Таким чином у дітей розвиваємо почуття прекрасного, креативний погляд і навички ландшафтного дизайну, а головне – співпраці, – говорить вчитель української мови та літератури, класний керівник 9-Б класу Близнюківського ліцею Лариса Куц.
Це не перша креативна клумба, яка з’явилася у Близнюках завдяки старанням школярів. Так, на привокзальній площі селища око місцевих радує не менш яскравий квітник, який розміщується на дерев’яному возі. Доповнюють цю конструкцію два воли, вирізані з дерева.
– Це все ідеї школярів. Змайструвати двох волів для їхнього задуму допомогли місцеві майстри, – додає вчителька.
Конкуренція та дебати
Яскравий імідж селища активна близнюківська молодь формує вже не перший рік. Співпраця учнів, батьків і селищної ради розпочалася ще кілька років тому, згадує Близнюківський селищний голова Геннадій Король.
– Три роки тому наш районний центр зайнятості вийшов з пропозицією залучити до благоустрою селища на час літніх канікул старшокласників і першокурсників. У ході цієї співпраці ми набрали старшокласників, які допомогли нам підготувати Близнюки до Дня селища. Ми звернули увагу, що в дітей є креативні ідеї щодо реконструкції місцевого парку відпочинку. Тоді й зрозуміли, що ці ідеї потрібно втілювати в життя, – каже селищний голова.
Так і народився спільний проект учнівської молоді та селищної ради «Нічого для нас без нас», де батьки й діти беруть участь у благоустрої території та покращенні іміджу Близнюків.
Нагадаємо, над реконструкцією парку відпочинку селищна рада разом зі школярами працювала у 2016–2017 роках. Як писав раніше «СК», у парку тоді облаштували тротуарні доріжки, установили сучасні ліхтарі, зручні лави для відпочинку та урни для сміття. Окрім цього, минулого року в парку з’явилася зона вільного Wi-Fi та система відеоспостереження для безпеки місцевих.
День селища у 2016 році близнюківці святкували вже у відремонтованому парку відпочинку.
У цьому році справа дійшла й до реконструкції іншого парку на території селища – парку Слави. До справи знову залучили молодь. Більш того, за словами селищного голови, у школярів народилося кілька проектів. Один написали вихованці місцевого будинку дитячої творчості, інший запропонувала група старшокласників.
– Зараз між ними розгорілася шалена конкуренція, проекти радикально різні, але живі та креативні. Днями відбулися дебати, де вони дискутували. Нарешті молодь Близнюківщини стала активною, – розповідає Геннадій Король. – Зараз наше завдання – визначити переможця, проект якого ми втілимо у життя. Обговорюємо питання, щоб залучити до оцінки проектів незалежного експерта, можливо, навіть не з району.
За його словами, крім активної позиції, головне, що отримують діти, – це досвід написання таких проектів, які, до речі, передбачають навіть кошторис і детальні підрахунки. У цьому їм допомагають економісти-волонтери.
– Навіть якщо проект буде написано недолуго і він буде програшний – це все одно досвід. Це спонукає дітей розумно використовувати кошти та планувати свої бажання, – додає селищний голова.
Шкільні самоврядовці
Та креативність близнюківської молоді не закінчується благоустроєм рідного селища. Вже другий рік поспіль у Близнюківському ліцеї та Садовській загальноосвітній школі впроваджується проект «Демократична школа».
Один з напрямів цього проекту – це шкільне самоврядування, яке передбачає співпрацю з близнюківською громадою. Тобто серед учнів пройшли вибори, на яких вони вибрали голів. Ці голови і представляють інтереси інших учнів. Допомагають їм члени шкільного врядування.
Саме шкільні самоврядовці й займаються розробкою проектів, які відбивають потреби шкільного життя та молоді, на які депутати селищної ради в цьому році виділили по 50 тисяч гривень на кожний заклад.
– Головна ідея цього проекту, який має назву «Учнівське самоврядування», полягає в тому, щоб ідеї, які подаватимуться на розгляд, мають запропонувати не вчителі чи батьки, а саме діти, – каже Геннадій Король.
Так, у Близнюківському ліцеї незабаром з’явиться шкільна радіоточка. Окрім цього, тут планують провести Інтернет у кожний клас.
– Одна з ідей стосується шкільного дзвінка. Самоврядування вирішило змінити стандартний варіант дзвінка на класичну музику, – говорить класний керівник 9-Б класу Близнюківського ліцею Лариса Куц.
Один з проектів шкільного самоврядування стосується учнівського літнього кінотеатру. Для цього учні мріють мати переносний проектор та переносні місця для сидіння у вигляді пуфів, тапчанів і стільців.
– Звичайно, проектор учні зможуть використовувати і в школі на уроках, але, окрім цього, ще влаштовувати кіносеанси та показувати різноманітні фільми, у тому числі і власні, – додає селищний голова.
До речі, у 2016 році одна з кіноробіт близнюківських школярів про життя селища перемогла в обласному конкурсі «Місцеве самоврядування – це ми». За третє місце діти отримали 4000 гривень.
«Пряники» на школярів чекали і вдома, адже селищна рада подарувала за досягнення відеокамеру, штатив, мікрофон та світлове обладнання, тому для фільмування школярі тепер мають усе необхідне.
А виграні гроші школярі віддали на користь громади.
– Більшу частину цих коштів діти самі вирішили витратити на новорічне свято у селищі. Придбали новорічні іграшки та матеріали для майбутніх виробів. Майстри допомогли виготовити двох оленів та сани. Таким чином подарували селищу феєрію свята, – додає Лариса Куц.
Учні Садовської школи мріють у радному селі створити сучасний парк. Фото: Елена Шведова/ Facebook
Парк мрій
Про свою феєрію мріють і школярі Садовської школи. Тут запланували створити сучасний парк відпочинку. Парк у селі є – він розташований між місцевим садком та бібліотекою, але, окрім пам’ятника, тут нічого немає.
– Учні хочуть написати проект, присвячений створенню сучасного парку – із лавами для відпочинку, сучасним ощадним освітленням на сонячних панелях, – розповідає директор Садовської загальноосвітньої школи Тамара Томашинець. – Запланували, що обов’язково в парку буде багато квітів.
За словами директора, ще одна мрія учнів, яка нещодавно здійснилася, – мати нові українські костюми, які відтепер школярі будуть використовувати на багатьох святкових заходах.
Один з них відбувся 17 травня. До дня вишиванки садовські школярі організували флешмоб і виконали танець миру.
Шкільна демократія
Близнюківський ліцей вже другий рік поспіль бере участь у Всеукраїнській програмі освіти для демократичного громадянства в Україні “Демократична школа” (2016-2018 рр) розроблена у співпраці з Міністерством освіти і науки України та Радою Європи. Ця освітня програма націлена на підтримку реформ з децентралізації та демократизації середньої освіти в Україні.
Вона спрямована на поглиблення культури демократії і прав людини у школі та розвитку демократичного шкільного врядування, а її діяльність ґрунтується на Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та з прав людини.
Загалом, за інформацією аналітичного центру «Обсерваторія демократії», саме шкільне самоврядування забезпечує можливість вчитися бути громадянином на практиці. В цілому воно покликане реалізувати кілька завдань: розподілити відповідальність між школою, учнями і батьками за рівень освіти і поведінку учнів, формувати позитивну мотивацію учнів до навчання і участі у громадських справах та вчити самостійно приймати рішення і відповідати за їх наслідки.
У світовій практиці така демократична модель почала формуватись у 80-х роках ХХ століття, коли у Ізраїлі з'явилася школа, де за кожне рішення, що стосувалося навчальної програми, голосували учні, вчителі й батьки. Ця школа першою в світі назвала себе демократичною. Учні отримали можливість вибирати, що й як вони хочуть вивчати. Демократичне самоврядування забезпечило для цього можливості і механізми.
Така модель швидко почала поширюватись у США та у європейських країнах.
Сьогодні вона передбачає, що всі питання шкільного життя – від організації навчального процесу до стилю одягу і меню у шкільній їдальні вирішуються колегіально.