Як в Нововодолазькій обʼєднаній громаді наблизили послуги до людей

15.05.2018 12:12 Область Online

Рік тому – 11 травня 2017 року – пройшла перша установча сесія Нововодолазької селищної ради новоствореної ОТГ. Саме цей день і став відправною точкою, коли об’єднана територіальна громада почала «будувати свій новий дім».

Нововодолазька об’єднана територіальна громада утворилася 24 січня 2017 року. Однак повноцінно працювати й розвиватися громада змогла після того, як відбулася перша установча сесія селищної ради – 11 травня 2017 року. За цей час нововодолажчанам вдалося зробити чимало. Сьогодні Нововодолазька ОТГ поки що єдина з 16 об’єднаних громад Харківщини, де пройшли вибори старост. Ця посада у структурі самоврядування з’явилася відносно недавно – 5 березня 2015 року, після набуття чинності Законом України «Про добровільне об’єднання територіальних громад». По суті староста є найближчим до людей представником влади. 

Наразі Нововодолазька ОТГ налічує сім старостинських округів – Знам’янський, Староводолазький, Одринський, Ордівський, Сосонівський, Новоселівський, Федорівський.

– Перші вибори старост у нас відбулися 15 жовтня 2017 року. Було утворено сім старостинських округів. Усе це зроблено для того, щоб максимально наблизити послуги до людей. У кожному окрузі зроблено офіс старости, окрім старости, там перебуває адміністратор, спеціаліст і кілька діловодів (залежно від кількості населення), – розповідає голова Нововодолазької селищної ради Олександр Єсін під час минулих зборів Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області.

Наприклад, раніше жителі села Новоселівка (їх близько 3200), щоб отримати якусь довідку чи адмінпослугу, змушені були їздити до Нової Водолаги, бо село входило до складу Нововодолазької селищної ради. Тепер це Новоселівський старостинський округ № 6, тож послуги можна отримати на місці.
Старости та адміністратори мають печатки Нововодолазької селищної ради з номером старостинського округу. Старости мають повноваження первинної реєстрації актів цивільного стану (одруження, народження, смерть), реєстрації актів проживання фізичних осіб, видачі довідок про склад сім’ї, довідки про зареєстрованих осіб, можуть складати заповіти тощо. Бланки для реєстрації актів цивільного стану на кожний старостинський округ видає керівник ЦНАПу.

– По суті старости мають майже ті самі повноваження, що були в сільських голів, – пояснює «СК» староста Знам’янського старостинського округу № 1 Наталія Мантула. – При складанні заповіту людина оплачує лише державне мито 34 копійки, цього ж дня староста реєструє заповіт у Єдиних інформаційних системах, і документ з’являється в базі Мін’юсту.

За плечима пані Наталії – десять років роботи в органах місцевого самоврядування, однак жінка зізнається, що під час роботи виникає багато питань. Відповіді на них вона знаходить на онлайн-форумі для старост (forum.decentralization.gov.ua).

– Така собі соціальна мережа для старост. Особисто для мене це дуже корисний ресурс. Якщо виникає якесь питання, то ставлю його на форумі та отримую роз’яснення від юриста й поради від колег. Помагають і навчання, які ми проходимо. У планах – стажування в Польщі, – додає Наталія Мантула.

Узагалі всі старости Нововодолазької ОТГ періодично проходять різноманітні навчання в Харкові, у Дніпрі, також спеціальні семінари організують у самій громаді.

В тему

Староста – це нова посада місцевого самоврядування, створена для того, щоб інтереси всіх жителів сіл в об’єднаних територіальних громадах були належним чином представлені. Щоб проблеми місцевого значення вирішувалися швидко й відкрито.

Відповідно до чинного законодавства, староста обирається на п’ять років, є членом виконавчого комітету громади, представляє в ньому інтереси жителів села, здійснює комунікацію між владою та громадою села.

Староста має робоче місце на території старостинського округу, де він обирався. У нього чіткий графік роботи. Староста організовує заходи в селі, відстежує проблеми громади та надає низку послуг. У його повноваженнях є лише дві контролюючі функції. Староста бере участь у здійсненні контролю за станом благоустрою, а також за використанням об’єктів комунальної власності, розташованих на території відповідного старостинського округу. Про результати цього контролю він інформує голову громади та виконком.

Як роз’яснює державний портал «Децентралізація дає можливість», староста також може бути уповноважений радою ОТГ чи її виконавчим комітетом на здійснення інших повноважень. Наприклад, на складання протоколів про адміністративні правопорушення, надання безоплатної первинної правової допомоги тощо.

Бажання одружитися

Не кожна об’єднана територіальна громада може похвалитися своїм Центром надання адмінпослуг. У Новій Водолазі він працює з минулого року, там є вільний Wi-Fi, а спектр послуг, що надаються, поступово розширюється. За перший квартал 2018 року ЦНАП надав близько 1,5 тисячі послуг.

– 8 червня 2017 року було прийнято положення про створення ЦНАП. У цьому приміщенні ми почали працювати восени, а 5 грудня 2017 року було урочисте відкриття, – згадує начальник відділу ЦНАП Нововодолазької селищної ради Вікторія Гладкоскок. – Розпочинали з надання 42 видів послуг, наразі – 62 види послуг. У середньому за місяць надаємо близько 400 послуг.

ЦНАП працює з вівторка по суботу. Такий графік складено через те, що є багато охочих зареєструвати свій шлюб саме тут, бо державне мито за його реєстрацію складає лише 85 копійок.

– Будь-який громадянин України може зареєструвати в нас шлюб, сплативши тільки державне мито. Молодятам свідоцтво ми видаємо у спеціальних стилізованих папках – це ініціатива нашого селищного голови. Урочисту реєстрацію проводимо на другому поверсі – у великому залі. Також здійснюємо виїзні церемонії реєстрації шлюбів, – розповідає пані Вікторія.

Наприклад, нещодавно у ЦНАПі зареєструвала шлюб літня пара – 80-річний Олексій Іванович і 76-річна Ганна Павлівна. Як розповіла наречена, кохання між ними зародилося два роки тому.

– Усі послуги, які надаються у ЦНАПі, є або безкоштовними, або потрібно сплатити тільки обов’язковий адміністративний збір (мито), який введено державою, – підкреслює Олександр Єсін. – У нас на меті – щоб люди могли в одному місці отримати повний обсяг послуг, а не їздили й не ходили кабінетами.

Незабаром Центр зможе надавати адміністративні послуги й тим людям, які не можуть самостійно прийти до ЦНАПу. Завдяки підтримці GIZ у Центру з’явиться спеціальний мобільний кейс. (GIZ – німецька федеральна компанія, яка на території України вже не перший рік втілює в життя програму, що була створена за дорученням Федеративного міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини й має на меті підтримку України в подоланні кризи на Сході, а один з її компонентів стосується розвитку соціальної інфраструктури. – Ред.).

– 24 травня їдемо в Дніпро, де нам подарують кейс для мобільного надання послуг. Будемо надавати послуги, виїжджаючи до людей додому, – ділиться приємною звісткою очільниця Нововодолазького ЦНАПу.

Боротьба за послугу

Також у найближчих планах Нововодолазької ОТГ – почати видавати ID-картки та біометричні закордонні паспорти. Все необхідне обладнання у ЦНАПі вже встановлено, співробітники Центру пройшли теоретичну частину навчання, чекають на практику.

– У ЦНАПі ми максимально намагаємося прийняти повноваження, які передає держава. На жаль, передача повноважень на місця відбувається важко, тому що деякі територіальні підрозділи органів державної влади не поспішають передавати ці повноваження. На своєму досвіді з таким ставленням ми зіткнулися при спілкування з Державною міграційною службою, Державним земельним кадастром. У грудні ми придбали за гроші громади станцію для видачі біометричних паспортів та ІD-карток, і до сьогодні її ще повноцінно не запущено, – розповідає очільник Нововодолазької ОТГ.

За словами пана Єсіна, із січня по березень громада вела листування з ДМС у Харківській області. Ситуація зрушилася з місця, коли громада по допомогу звернулася до Міністерства регіонального розвитку.

– Ситуація складалася абсурдна: гроші на придбання станції витратили (близько 400 тисяч гривень), працівників на роботу взяли, вони отримують заробітну плату, а послугу надавати не можемо, – зазначає Олександр Єсін. – На щастя, ситуація змінилася, вже укладено всі договори, ДМС прийняла перші платежі.

Нововодолажчани дуже сподіваються, що вже влітку зможуть отримувати у своєму ЦНАПі біометричні документи. Наступною послугою, яку хоче впровадити в себе громада, буде реєстрація і перереєстрація транспортних засобів.

У Новій Водолазі кажуть, що намагаються не тільки розширити спектр послуг, а й зробити так, щоб усі вони надавалися якісно.

– Постійно проводимо з людьми анкетування, звертаємо увагу на їх пропозиції та впроваджуємо це в роботу. Часто телефонують колеги з інших районів і запитують, скільки коштів потрібно на впровадження на місцях адмінпослуг. Безумовно, якісь кошти потрібні, але в наданні якісного сервісу людям на першому місці все ж таки має бути бажання, – наголошує Олександр Єсін.

Довідка "СК"

Нововодолазьку ОТГ утворено 24 січня 2017 року.

30 квітня цього ж року у громаді відбулися перші вибори. А 11 травня в об’єднаній громаді пройшла перша установча сесія селищної ради.

До складу Нововодолазької ОТГ входять 23 населені пункти, п’ять сільських і одна селищна рада. Громада складається із семи старостинських округів, вибори старост відбулися 15 жовтня.

У громаді близько 19 000 жителів.

Читати також: Тиждень «енергетиків». Чим запам’яталися чергові матчі в чемпіонаті Харківщини