Рахунки є, а послуги немає: як не платити за холодні батареї
9 листопада 2017 року було прийнято Закон «Про житлово-комунальні послуги» № 2189-VIII, який замінить Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 № 1875-ІV (втратить чинність з дня введення в дію Закону 2017 року). Закон 2017 року набуває чинності з 1 травня 2019 року (щодо певних окремих положень – з 1 січня 2019 року). Проте, деякі його положення вже діють (наприклад, у частині регулювання послуги з управління багатоквартирним будинком).
Адвокат Роман Чумак нагадує, що забезпечення своєчасної та відповідної якості комунальних послуг є обов’язком виконавця комунальних послуг, покладеним на нього Законом. А кожний без винятку споживач має передбачене Законом право одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги.
– У разі виникнення сумнівів у споживача стосовно якості наданих комунальних послуг, він має право здійснити перевірку якості відповідних послуг і оформити відповідну претензію. Для цього споживач має викликати представника виконавця комунальних послуг для складання та підписання акта-претензії, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо, – пояснює Роман Чумак. – Представник виконавця повинен з’явитися на виклик споживача не пізніше строку, визначеного договором. Після прибуття представника виконавця сторони мають скласти акт-претензію та підписати його з обох сторін.
По темі: Що робити в разі великого боргу за комуналку
На практиці, за словами адвоката, можуть виникати ситуації, коли представники виконавця комунальної послуги в установлений строк не прибувають на виклик споживача або необґрунтовано відмовляють підписати акт-претензію. У такому разі акт-претензію все одно може бути складено, але документ мають підписати споживач та не менше як два споживачі відповідної послуги, що проживають у сусідніх будівлях. Після складання акта його слід надіслати виконавцю комунальної послуги листом або вручити особисто.
– Закон встановлює триденний строк для виконавця комунальних послуг, протягом якого він має розглянути акт-претензію та здійснити перерахунок платежів унаслідок встановлення надання неякісних послуг або обґрунтовано письмово відмовити в задоволенні претензії, – розповідає Роман Чумак. – На виконавця покладається обов’язок щодо розгляду актів-претензій. Якщо акт не було розглянуто у триденний строк або не дано на нього відповіді, то вважається, що виконавець визнав факти, викладені в акті-претензії, і відповідно зобов’язаний здійснити перерахунок.
Якщо споживач не погоджується з діями виконавця (незадоволення претензії/нездійснення перерахунку), він має право звернутися до суду для захисту своїх прав.
Якщо ж буде встановлено, що комунальні послуги надавалися неякісно, то споживач, відповідно до чинних законодавчих актів, має право на зменшення (перерахування) розміру плати за надані послуги. Перерахунки регламентуються порядком, установленим Кабінетом Міністрів України, таких документів на сьогодні два: постанова Кабінету Міністрів України від 17 лютого 2010 р. № 151 «Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості»; постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2013 р. № 970 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі».
Перерахунок розміру плати мають зробити протягом місяця, що настає за розрахунковим щодо послуг опалення, постачання води, та протягом наступного місяця з дати отримання виконавцем акта-претензії – щодо послуг з утримання будинків.
Читайте також: Авто у лізинг: як не натрапити на шахраїв