Як в умовах війни зменшити освітні витрати на Харківщині

30.04.2023 13:50 Суспільство
Фото: oplatforma.com.ua Фото: oplatforma.com.ua

У лютому – березні цього року Управління Державної служби якості освіти в Харківській області провело дослідження стану якості освіти в громадах двох районів Харківщини. Воно висвітлило загальні проблеми, які має зараз загальна середня освіта.

 Цей навчальний рік став найскладнішим для української освіти: знищені та пошкоджені заклади освіти, відсутність очного навчання або перерва у навчанні, проблеми з електропостачанням, зв’язком та Інтернетом стали викликом, з яким зіткнулися місцева влада, керівники шкіл, учителі, учні та їхні батьки. 

Як розповіла медіа "Слобідський край" начальник управління Державної служби якості освіти у Харківській області Світлана Вольянська, на Харківщині в цьому навчальному році освітній процес у дистанційному режимі триває в понад 90 % шкіл. З листопада 2022 року по січень 2023 року відновили роботу понад 20 шкіл у деокупованих громадах.

Управління Державної служби якості освіти у Харківській області здійснює моніторинг якості освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти в умовах дистанційного навчання. 

– Протягом лютого – березня вивчення цього питання здійснювалося шляхом деперсоніфікованого онлайн-опитування учнів профільної школи, учителів та керівників шкіл, статистичного збору інформації, аналізу змістового наповнення сайтів закладів освіти, а також спостереження за проведенням навчальних занять (у синхронному та асинхронному режимах). В опитуванні взяли участь 140 керівників закладів загальної середньої освіти територіальних громад Харківського і Богодухівського районів, 2824 вчителі та 6427 здобувачів освіти. Проведено спостереження за понад 1200 навчальними заняттями, – повідомила начальник управління Світлана Вольянська.

Моніторинг: досягнення 

Досвід дистанційного навчання під час пандемії дозволив колективам шкіл підійти до організації освітнього процесу оптимально. 

Серед досягнень можна виокремити визначення, як правило, однієї освітньої платформи для проведення занять асинхронним способом – переважно це Classroom. Тут педагоги розміщують навчальні матеріали для учнів: відеоінструкції, презентації, завдання для самостійного опрацювання, інструкції з оцінювання. 

Для проведення занять синхронно  школами переважно застосовуються платформи Zoom та Google Meet. Розклад навчальних занять розміщено на сайтах закладів та додатково надсилається учням; напрацьовані варіанти розкладу (із зазначенням «синхронно/асинхронно») у разі виключення світла. 

Учителі здійснюють контроль за відвідуванням занять, триває постійна комунікація з учнями та їхніми батьками. Діти не лише навчаються, а й беруть участь в інтелектуальних конкурсах, тобто вчителям вдається якісно підготувати та вмотивувати учнів.

 Системно проводяться заходи із кібербезпеки, а педагогічні працівники підвищують свою цифрову грамотність, що дозволяє розширити методи і прийоми, які застосовуються в онлайн-форматі.

Моніторинг: проблеми

Типовими проблемами, на думку директорів закладів освіти та вчителів, залишаються забезпечення учнів ґаджетами, особливо із багатодітних сімей, в яких 3-4 дитини і всі навчаються; низька якість Інтернету та неодночасне вимкнення світла.

 Також відсутній постійний зв’язок з окремими категоріями учнів, які знаходяться за кордоном.

 Складним є психоемоційний стан як учнів, так і педагогів.

 Не всі діти готові до самоосвіти, тобто низька сформованість такої ключової компетентності, як уміння вчитися. 

Збільшився відсоток учнів, які виявили початковий рівень навчальних досягнень, з’явились учні, які не атестовані з деяких предметів. Усе це освітні втрати.

Одночасно є і проблемні питання, виявлені під час вивчення якості дистанційного навчання.

 На жаль, під час онлайн-уроків учні здебільшого працюють колективно під безпосереднім керівництвом учителя, в єдиному темпі, виконують однотипні репродуктивні завдання, а індивідуальна та групова робота майже відсутня. 

Значною освітньою прогалиною є формування в учнів саме ключових компетентностей. Найчастіше формуються такі ключові компетентності, як спілкування державною мовою, математична та культурна, інколи – іншомовна та екологічна. 

У багатьох закладах освіти переважна більшість учнів, а подекуди і самі педагоги, присутні на онлайн-уроці з вимкненим відео, що в результаті створює атмосферу недовіри, а комунікація будується тільки в системі «питання-відповідь» без використання можливостей цифрових технологій. 

Оцінювання на уроках майже не здійснюється, а його критерії озвучуються вкрай рідко. 

Лише половина вчителів застосовує особистісно орієнтований підхід: націлюють комунікацію на те, щоб кожен учень відчував себе особистістю, демонструють повагу до кожної дитини, її цілей та інтересів, сприяють розвитку та саморозвитку кожної дитини,  мотивують учнів до застосування власного життєвого досвіду та допомагають знайти різні варіанти рішень. 

 Майже всіма вчителями асинхронне навчання сприймається як розміщення навчальних матеріалів, переважно репродуктивних, зі стислою інструкцією до них, без акценту на неприпустимість списування. 

Є родини, які не забезпечують участь дитини в освітньому процесі, такі діти не виходять або рідко виходять на онлайн-уроки. 

Моніторинг: пропозиції

Для того, щоб зменшити освітні витрати, фахівці Управління Державної служби якості освіти в Харківській області пропонують наступне.

Адміністрація шкіл складає індивідуальні графіки консультацій відповідно до запитів батьків, гнучкий розклад дзвінків на тиждень у разі відключення світла; співпрацює з благодійними фондами для забезпечення учнів технікою. 

 Педагоги підтримують систематичний зворотний зв’язок з усіма учасниками освітнього процесу, встановлюють чіткі правила виконання завдань, створюють консультативні групи для технічної та методичної допомоги колегам. 

Для учнів, які знаходяться за кордоном, організовано навчання за індивідуальною (сімейною (домашньою)) формою; для учнів, які знаходяться поза межами громади, педагогами – індивідуальні консультації. 

Механізмом надолуження навчального матеріалу також може слугувати подовження навчання в червні та літні школи, виділення часу на повторення, ущільнення матеріалу, перенесення окремих тем на наступний навчальний рік, виокремлення нескладних тем, які учень може опанувати самостійно. 

– Ми також звертаємо увагу керівників органів управління у сфері освіти на необхідність актуалізації даних про дітей громади з метою забезпечення здобуття ними загальної середньої освіти; запобігання та протидію булінгу в закладах освіти, враховуючи дистанційну форму навчання, – наголошує Світлана Вольянська. 

Вона радить директорам закладів загальної середньої освіти  включити до внутрішньої системи забезпечення якості освіти механізм моніторингу та контролю якості дистанційного навчання, провести до кінця поточного навчального року самооцінювання діяльності за напрямами «Педагогічна діяльність педагогічних працівників» та «Оцінювання результатів навчання здобувачів освіти» з урахуванням особливостей освітнього процесу в умовах дистанційного навчання, внести зміни до шкільних положень про академічну доброчесність у частині механізмів дотримання академічної доброчесності в умовах дистанційного навчання.

Вчителі-предметники можуть самостійно оцінити прогалини в знаннях учнів: які теми потрібно надолужити з усім класом, а які з окремими дітьми – для цього, наприклад, провести контрольні роботи (тестування) на початку навчального року, семестру або впродовж року.

– Рекомендуємо максимально ефективно використовувати час уроку та візуалізувати всі заняття: застосовувати схеми, таблиці, кольорові акценти, навчальні відео тощо. Плануючи додаткові заняття та консультації, орієнтуватись на кожного учня, адже темп навчання і прогалини у всіх різні, та психоемоційний стан дітей, – говорить Світлана Вольянська. 
Навіть в умовах війни освіта не може бути поставлена на паузу. 

– Тільки, об’єднавши зусилля органів влади, педагогічних колективів та батьківської спільноти, ми можемо забезпечити нашим учням право на доступну якісну освіту, – наголошує начальник управління Державної служби якості освіти у Харківській області.  

Увага! 

У разі виникнення питань стосовно доступу до якісної освіти, дотримання чинного законодавства у сфері освіти, організації дистанційного навчання, дискримінації щодо отримання освіти для окремих категорій учасників освітнього процесу та інших питань, які входять до повноважень Державної служби якості освіти, можна звернутись до її територіального органу – управління Державної служби якості освіти в Харківській області в один із способів:

надіслати звернення на електронну пошту [email protected] або поштою на адресу: вул. Чернишевська, 60, м. Харків, 61002;

заповнити форму за посиланням:

зателефонувати на гарячу лінію:  098 062 29 34.

Повноваження управління Державної служби якості освіти у Харківській області з розгляду звернень громадян поширюються на сфери дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти.

Нагадаємо, раніше ми писали також про освіту Харківщини в умовах війни, про її виклики та здобутки.

Автор:
Інна Можейко