Коли запрацюють нові райони на Харківщині
Так, нагадаємо, замість 27 районів у Харківській області лишилося сім. Це Ізюмський, Красноградський, Куп’янський, Лозівський, Богодухівський, Харківський та Чугуївський. За словами першого віце-президента – виконавчого директора Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області Миколи Тітова, використовувати старі назви в контексті районного поділу області вже недоцільно. Тобто назви 20 районів, які увійшли до семи укрупнених, відходять в історію.
– Вибори відбулися на новій територіальній основі. А це означає, що вже створено нові райони. Тому Старосалтівська громада більше не входить до Вовчанського району. Вона перейшла до Чугуївського району, – пояснив Микола Тітов.
Ті проблемні питання, які стосувалися діяльності нових районів, вирішилися після того, коли 6 грудня в Україні набув чинності закон про реорганізацію громад і районів.
Нагадаємо, Закон № 1009-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого
самоврядування та районних державних адміністрацій» (законопроект № 3651-д) парламент ухвалив 17 листопада.
Саме цей закон розблоковує роботу новостворених громад і районів, запускає процеси реорганізації районних рад, ліквідації та утворення нових райдержадміністрацій тощо.
Читайте також: Чим займаються регіональні депутати: Сан Санич вивчав повноваження Харківської обласної ради
– Нова районна рада з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов’язків старих районних рад. А також є розпорядником коштів. Самі ж
повноваження нових районних рад набувають сили після проведення першої сесії нового складу, – зазначив Микола Тітов.
Відповідно до закону, не пізніше другої сесії районної ради починається реорганізація районних рад ліквідованих районів. Їх районні ради приєднуються до нових.
– Після набуття чинності цього закону нова рада може розпочати роботу з реорганізації старих рад. Щодо працівників цих рад, то нова рада має за два місяці попередити їх про звільнення у зв’язку із реорганізацією. Це означає, що в новому році працівники колишніх рад ще продовжать працювати на своїх посадах. Звідси випливає законодавча неузгодженість, адже нова рада має затвердити новий бюджет на 2021 рік з урахуванням коштів на утримання цих працівників. Проте, не маючи фактично їх у штаті.
Тому необхідно вносити правки в Бюджетний кодекс та в бюджет рад, аби унормувати це питання, – додав виконавчий директор Асоціації органів місцевого самоврядування.
Тож районні ради вже утворені, хоча формально реєстраційні зміни ще потрібно внести. Так, приміром, районна рада колишнього району припиняє своє існування з дня внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань. Цей процес відбувається на підставі заяви, поданої комісією з реорганізації або уповноваженою комісією особою.
Державна реєстрація створення районної ради здійснюється на підставі заяви, поданої головою відповідної районної ради або уповноваженою ним особою. Якщо ж голову районної ради на той момент ще не обрали, то заяву може подати особа, яку визначить тимчасова президія районної ради.
Важливим моментом є те, що під час реорганізації юридичних осіб – районних рад повноваження з управління справами здійснює комісія з реорганізації. Майнові ж зобов’язання районних рад, що ліквідуються, розподіляються між новими районними радами. Це відбувається відповідно до передавального акта (розподільчого балансу) пропорційно обсягу розподілу між ними майна, майнових зобов’язань та залишків бюджетних коштів.
Бюджети ліквідованих районів виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду. Проте нова районна рада, до складу якої увійшов старий район, може вносити
зміни до рішень про місцеві бюджети.
Читайте також: Куди зникають ОТГ та як правильно називати громади Харківської області
«До закінчення періоду окремого виконання бюджетів функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів районних бюджетів продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі їх керівників», – ідеться у законі.
Щодо залишків коштів, зокрема боргових зобов’язань, що утворилися на кінець бюджетного періоду старих районів, то їх теж «успадковує» новий район. Проте залежно від їх цільового призначення, особливостей розподілу нерухомого майна на підставі платіжних доручень кошти та борги можуть перейти до територіальної громади.
Якщо ж територію ліквідованого району включено до складу територій кількох новоутворених районів, залишки коштів, що не мають цільового призначення, перераховуються до відповідних районних бюджетів пропорційно до чисельності наявного населення (станом на 1 січня 2020 року).
«Після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб не пізніше 1 липня 2021 року їх правонаступник зобов’язаний передати у комунальну власність тергромад усі об’єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України», – йдеться в законі.