Сертифікація вчителів: як на Харківщині педагоги підтверджують професійний рівень
Сертифікований учитель – який він
Як пояснила начальниця управління Державної служби якості освіти в Харківській області Світлана Вольянська, сертифікація – новела Нової української школи і має на меті виявлення та заохочення вчителів з високим рівнем педагогічної майстерності, які володіють сучасними методиками навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.
«У 2021 році 69 педагогів області за результатами вивчення практичного досвіду роботи набрали 94 бали і вище. Більшість учителів працюють у міській місцевості, віком до 45 років; мають стаж роботи до 20 років (65 %), вищу (42 %), першу (29 %) або другу (25 %) кваліфікаційні категорії. Тільки 19 % із них мають педагогічні звання «Старший вчитель» або «Вчитель-методист», – зазначила керівниця.
Найактивнішими учасниками сертифікації, за її словами, виявились учителі закладів загальної середньої освіти Богодухівської, Куп’янської, Лозівської, Зміївської міських громад. Найбільше сертифікованих педагогів працюють у Комунальному закладі «Богодухівський ліцей № 2» Богодухівської міської ради, Харківській гімназії № 12, Харківській загальноосвітній школі І–ІІІ ступенів № 10, Харківській загальноосвітній школі І–ІІІ ступенів № 64 Харківської міської ради.
Читайте також: Як організувати якісне інклюзивне навчання: покрокова інструкція для директора
Світлана Вольянська підкреслила, що участь у сертифікації є винятково добровільною та відбувається за ініціативою педагога.
Механізм сертифікації
Професійні компетентності педагогічного працівника, зокрема з педагогіки та психології, практичні вміння застосування сучасних технологій навчання оцінюються ззовні. Як розповіла Світлана Вольянська, у 2021 році сертифікація відбувалась у три етапи: незалежне тестування, самооцінювання педагогічної майстерності, вивчення експертами практичного досвіду роботи вчителів. Третій етап здійснювався онлайн (за допомогою платформи ZOOM) і включав самопрезентацію; спостереження занять; анкетування директора, його заступника та голови шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів; інтерв’ю з учасником сертифікації. Другий і третій етапи сертифікації проводила Державна служба якості освіти.
Очима вчителів
Інна Левчук, учитель початкових класів Комунального закладу «Пісочинська початкова школа «Надія» Пісочинської селищної ради: «Участь у сертифікації стала для мене ще одним кроком до мого професійного зростання. Спочатку були сумніви у своїх силах. Але перші випробування дали мені впевненість, що я це зможу. Закликаю усіх вчителів брати участь у сертифікації, випробувати себе, показувати свої знання і досягнення!»
Віта Пацюк, учитель початкових класів Харківської спеціалізованої школи № 155 Харківської міської ради: «Сертифікація – це контроль чи підтримка? На мій погляд – підтримка. Адже сертифікація створює стимули для саморозвитку вчителя. Це поштовх до вдосконалення. Незалежно від того, скільки ми працюємо в школі, скільки досвіду маємо за плечима, не потрібно боятися вчитися, змінюватися. Чи правильний шлях я обрала? Чи діють ті методи і прийоми? Чи вдається мені створити атмосферу співпраці та взаєморозуміння з батьками? Відповіді на ці запитання допомогла мені знайти саме сертифікація».
Читайте також: Щоб у школі не було дискримінації: покрокова інструкція для директора
Ганна Іващенко, вчитель початкових класів Красноградського ліцею № 3 Красноградської міської ради: «Я отримала позитивний досвід від спілкування з експертами, саме вони націлили на важливість уміння показати себе та обстоювати свою позицію, налаштовували на позитив, допомогли побороти хвилювання».
Результати та перспективи
За словами Світлани Вольянської, у разі успішного проходження сертифікації вчителю це зараховується як проходження атестації. Сертифікованому вчителю може бути присвоєно відповідну кваліфікаційну категорію та (або) педагогічне звання. Бонусом є доплата в розмірі 20 % посадового окладу протягом строку дії сертифіката. До того ж учитель, який пройшов сертифікацію, має бути готовим поширювати серед колег методики компетентнісного навчання та нові освітні технології, надавати підтримку і допомогу іншим педагогам.
«Державна служба якості освіти України вважає, що сертифікація є важливим елементом реформи Нової української школи, – впевнена Світлана Вольянська. – Тому Служба ініціює продовження здійснення сертифікації вчителів початкової школи, впровадження процедури сертифікації педагогів базової школи і директорів закладів загальної середньої освіти».