Цифрова революція у школах. Як новітні технології змінили навчання на Харківщині
З велосипеда – за кермо «лексуса»
У попередньому номері «СК» писав, що впродовж 2017 року школи в шести районах області отримали 156 сучасних кабінетів з різних предметів. До кінця жовтня новітнє обладнання з’явиться у школах ще п’яти районів Харківщини.
– Закупівля новітнього обладнання для шкіл фінансувалася з двох видів бюджетів. За рахунок обласного бюджету було придбано 104 нові кабінети для закладів нового типу (гімназій, ліцеїв, колегіумів), а за рахунок державної субвенції – 52 кабінети для опорних закладів, – пояснює заступник директора Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації – начальник управління освіти і науки Володимир Ігнатьєв.
На думку освітянина, сучасне обладнання дає можливість викладання предметів поставити на якісно новий рівень. Використання цифрового обладнання дає можливість досліди з фізики, хімії відразу у вигляді графічних матеріалів показувати на екрані, обробляти їх тощо.
– Це все одно, що ви раніше їздили на велосипеді, а потім пересіли за кермо «Лексуса», – переконаний пан Ігнатьєв.
Корисні кіоски
Серед «піонерів» впровадження новітніх технологій – Зміївський ліцей № 1, який є опорним закладом у районі. Як театр починається з гардеробу, так і навчальний процес – з електронно-інформаційного кіоску, що розташований у фойє навчального закладу. На вигляд він схожий на термінал для поповнення рахунків. Великий сенсорний екран, де кілька опцій з відповідною інформацією: розклад, дисципліна, успішність, зошити, контрольні тощо. Сучасні школярі із задоволенням опановують нові технології, тож вони легко опанували це приладдя. У той же час кіоск – корисний прилад не тільки для школярів, а й для їх батьків. Тепер ховати щоденники з поганими оцінками від дорослих – не вихід, бо всю інформацію про свою дитину батьки зможуть отримати з кіоску, потрібно знати лише пароль, у кожного учня він свій. На думку освітян, наявність такого приладу у школі спонукає школярів краще вчитися. Не потрібно шукати у школі класного керівника, просити журнал – вся інформація на екрані.
– Хтось із батьків прийшов до школи і, щоб дізнатися всю інформацію про свою дитину, йому потрібно ввести лише пароль. Він одразу побачить, скільки дитина пропустила, які оцінки отримала тощо. Для деяких учнів це стає окремою мотивацією краще навчатися, – зазначає начальник відділу освіти Зміївської РДА Віра Шаповалова.
Поки що тільки у двох школах на Харківщині встановлено такі кіоски – у Змієві та у Валківському ліцеї імені Олександра Масельського.
Окрім електронноінформаційного кіоску, протягом року в Зміївському ліцеї № 1 з’явилося 11 нових кабінетів з цифровим обладнанням для різних предметів на загальну суму 3,6 млн грн.
Сучасні лабораторії
Ситуації, коли вчитель пояснює тему уроку «на пальцях» (бо відповідного обладнання, реактивів тощо в школі немає), залишаються в минулому. Цифрові технології допомагають не тільки підвищити якість освіти, а й зробити уроки неймовірно цікавими.
– У вересні наша школа отримала три сучасні кабінети хімії, фізики і біології. У них входять нові меблі та різноманітне сучасне мультимедійне обладнання, також там є ліцензійні програми, які дають змогу осучаснити уроки. Хімію можна буде вести без хімічних дослідів, не потрібно наражати дітей на небезпеку, проводячи, можливо, дещо шкідливі досліди. Усі ці експерименти є у віртуальних цифрових лабораторіях. І дітям, і вчителям такі заняття дуже подобаються, і хочеться, щоб таке обладнання з’явилося і в інших кабінетах, – розповідає директор Дворічанської ЗОШ Світлана Золочевська.
Але це не означає, що учні не проводитимуть досліди на уроках особисто. Просто обробка всіх даних стає електронною. Цифрові лабораторії – це мобільні вимірювальні комплекси, які дозволяють не лише проводити досліди з фізики та хімії, біології тощо, а й аналізувати отримані дані. Прилад може вимірювати до восьми характеристик одночасно. Усі дані записуються і виводяться на екран у вигляді графіка. Наприклад, за допомогою такої цифрової лабораторії можна виміряти ширину, довжину та висоту об’єкта або як змінюється пульс дитини при навантаженні. Цифрові лабораторії можна використовувати навіть на уроках фізкультури, щоб вишикувати дітей за зростом, побудувавши відповідний графік.
У перевагах нового мультимедійного обладнання переконалися й у Мурафській ЗОШ (Краснокутський район). Вчителі вже опанували обладнання та активно використовують його у навчальному процесі.
– Мультимедійні комплекси – велика допомога для вчителів. Вони дають нам змогу доносити нові знання дітям, використовуючи близькі для них технології – комп’ютери, Інтернет. Завдяки цьому обладнанню ми можемо проводити лабораторні роботи та практичні заняття на високому рівні. Це особливо важливо для природничих наук, адже ми маємо змогу наочно пояснити процеси та явища на клітинному рівні, розповісти про мікросвіт тощо, – підкреслює вчитель фізики Мурафської школи Людмила Шепінська.
За її словами, важливо, що в сучасні кабінети природничих наук, окрім інтерактивного обладнання та вимірювальних приладів, включені також і методичні матеріали для вчителів, які допомагають розширити та збагатити навчальну програму. Методичні комплекси містять багато цікавої інформації, яку вчитель міг не передбачити, складаючи навчальний план. Крім того, до обладнання додаються підручники, якими можуть користуватися учні.
Такі нововведення в навчальному процесі приводять до того, що діти починають захоплюватися наукою, а на уроках їм справді цікаво.
Такої ж думки і в Олексіївському НВК (Первомайський район). Це одна з найстаріших шкіл району, вона була заснована ще до Другої світової війни – у 1936 році. Вже наступного навчального року Олексіївський НВК буде опорним закладом, тож тут чекають великого ремонту та сучасного обладнання кабінетів. Кабінет фізики із сучасним обладнанням у школі вже успішно працює. Директорка школи констатує, що з появою обладнання зацікавленість дітей цим предметом значно зросла. Вони із задоволенням роблять домашні завдання – різні презентації. Нещодавно заклад отримав нове обладнання для кабінетів біології та хімії.
- Частково ми отримали обладнання в кабінет біології та кабінет хімії, куди входять проектор, екран, камера, мікроскоп для вчителя, ПК для вчителя, принтер/сканер, цифровий вимірювальний набір. Найближчим часом чекаємо на нові меблі для цих кабінетів, – розповіла «СК» директорка Олексіївського НВК Лариса Семеруніна.
Осучаснення процесу
Якщо цифрові лабораторії дозволяють покращити знання школярів переважно з предметів природничо-математичного циклу, то лінгафонні кабінети, які також з’явилися в багатьох школах області, допомагають у вивченні іноземних мов.
У таких кабінетах кожна дитина займається за персональним комп’ютером, до якого під’єднано гарнітуру. Серед електронних «вчителів» – носії мови, тож школярі вчаться не тільки правильній вимові, а й підтягують аудіювання (сприйняття на слух) тощо.
Завдяки новітнім технологіям мегапопулярним серед учнів став і урок «Захисник Вітчизни». Ще б пак, у інтерактивному лазерному тирі можна добре вивчити зброю й навчитися влучно стріляти, а програма відразу оцінить твою вправність.
Лазерна технологія дозволяє автоматизувати процес, а головне – не потрібні патрони. Макети з лазерним випромінювачем відповідають розмірам реальних прототипів. Комплекс включає набір вправ базової вогневої підготовки, тренує швидкість реагування та влучність. Залежно від обраної програми мішені можуть бути рухомими чи нерухомими, цілі можуть з’являтися зненацька. Вести вогонь можна як самостійно, так і в групі.
Юлія Міронюк