Ліквідація районів прискорить вимирання сіл – Сергій Чернов
Муніципалітети, округи, області
3 березня відбулося чергове обговорення ключових позицій змін до Основного Закону України у частині децентралізації влади. Одним зі спікерів круглого столу став голова Харківської обласної ради, президент Української асоціації районних та обласних рад Сергій Чернов.
Він, насамперед, наголосив, що органи самоврядування регіонального та субрегіонального рівнів зацікавлені у проведенні ефективних перетворень. І акцентував увагу на якомога швидшому прийнятті змін до Конституції України, що зумовлюється необхідністю проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року на новій правовій та територіальній основі.
Щодо власне змін до Конституції, йшлося, зокрема, про запровадження такого підходу до адміністративно-територіального устрою, який забезпечить втілення принципу повсюдності та спроможності місцевого самоврядування.
За словами голови Харківської облради, згідно з пропозиціями, наданими Українською асоціацією районних та обласних рад, систему адміністративно-територіального устрою України мають складати: муніципалітети, округи, області, Автономна Республіка Крим, міста Київ та Севастополь.
Так, передбачається, що територію України буде поділено на муніципалітети. Муніципалітети складатимуться з одного або декількох населених пунктів (поселень) з прилеглою територією. Декілька муніципалітетів становитимуть округ.
Баланс між гілками влади
Серед головних завдань оновленої Конституції, на переконання Сергія Чернова, є забезпечення балансу між представницькою і виконавчою гілками влади.
– Раціональний розподіл повноважень між рівнями влади – місцевого, субрегіонального та регіонального, передусім, органів місцевого самоврядування, має ґрунтуватися винятково на принципах субсидіарності, – зауважив голова Харківської обласної ради в ході круглого столу. – Інститут префектури необхідний у реаліях національного державного будівництва, але як такий, що не перешкоджає вільному розвитку місцевої демократії та не суперечить принципам Європейської хартії місцевого самоврядування.
Крім того, на думку Сергія Чернова, важливо чітко визначити повноваження. І таким чином, щоб префект не став інструментом тиску на органи представницької влади. Право призупиняти рішення органів місцевого самоврядування має стосуватися лише вииняткових випадків, коли йдеться про загрозу національній безпеці або територіальній цілісності.
Читайте також: Ремонт доріг розпочався в шести районах Харківщини – ПЕРЕЛІК
Також голова Харківської облради пояснив, що доцільно передбачити конституційні гарантії судового захисту прав місцевого самоврядування та відповідальність префектів за протиправні дії, що перешкоджатимуть діяльності місцевих рад та їх виконавчих органів.
На його думку, в Основному Законі мають бути визначені матеріальна та фінансова основа місцевого самоврядування, а саме:
– земля, рухоме та нерухоме майно, природні ресурси, інші об’єкти комунальної власності муніципалітету;
– місцеві податки і збори, частина загальнодержавних податків та інші доходи місцевих бюджетів.
Держава, вважає Сергій Чернов, своєю чергою забезпечує співмірність фінансових ресурсів і обсягу повноважень органів місцевого самоврядування, визначених Конституцією та законами України, а також компенсує витрати органів місцевого самоврядування, спричинені рішеннями органів державної влади.
– Місцеве самоврядування має отримати належні ресурси в достатньому обсязі, – наголосив Сергій Чернов. – Конституційне ж закріплення фінансової основи самоврядування – найефективніший шлях до повсюдного поліпшення добробуту територій, насамперед, сільських.
Райони мають залишитися
Обговорювалось і запозичення провідного світового досвіду реформування місцевого самоврядування. Тут, на думку голови Харківської облради, Україна має все ж пройти власний шлях.
– Повністю ми не можемо взяти й перенести в наші реалії найкращу модель Польщі, Швеції чи Німеччини з однієї причини – вона не спрацює. Бо Україна – це села, традиції і притаманний лише нам уклад життя. Не зважати на це не можна. Україна – велика країна з багатою і непростою історією, в якій кожний регіон має свою специфіку. Ймовірно, еволюційним шляхом ми колись прийдемо до певної досконалої, оптимальної для нас, моделі. Але це має бути саме еволюція, – сказав Сергій Чернов.
На його думку, ліквідація районного рівня ще більше прискорить вимирання сіл. З іншого боку, перекласти сьогодні зобов’язання районної ланки влади на ОТГ неможливо, бо далеко не всі громади є спроможними.
Читайте також: Олексіївську об’єднану громаду визнано спроможною
– Наведу приклад тримільйонної Харківщини, де сільське населення становить половину, – зазначив Сергій Чернов. – У семи селах регіону немає жодного жителя. Понад 70 сіл – з населенням від одного до дев’яти чоловік. Понад 250 сіл з населенням 10–49 осіб. Загалом 45 % населених пунктів на Харківщині, і це не найгірша ситуація в Україні, з населенням до 100 чоловік. У Європі, та й у світі, шириться тенденція створення агломерацій, села зникають з карт. Наше завдання – знівелювати ці ризики в Україні.
Зараз, за словами голови Харківської обласної ради, у регіонах України створили чимало громад, але аж ніяк не всі з них спроможні. Багато ОТГ не можуть узяти собі на баланс районний архів, лікарню, музичну школу, стадіон, будинок культури тощо.
– З іншого боку, можемо забрати повноваження і майно районів на обласний рівень, це теоретичне припущення. Тоді з базового рівня й податки доведеться забрати. У чому ж тоді децентралізація? – розмірковує Сергій Чернов.
Тому, на його думку, районний рівень потрібен, щонайменше на перехідний період, особливо в таких великих областях, як Харківська.
– Можливо, коли повсюдно будуть створені спроможні громади, які сповна зможуть взяти на себе відповідальність і управління спільною власністю територіальних громад, підхід до цього питання зміниться. Але не в сучасних умовах, – підкреслив голова Харківської обласної ради.