Що зміниться у громадах Харківщини, в яких утворили військові адміністрації
Хто очолив тимчасові державні органи
1 жовтня Президент України Володимир Зеленський підписав Указ про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Харківській області. Наразі мова йде про 13 військових адміністрацій. Вони замінили собою міські, селищні та сільські ради. Дія структур поширюється на всю територію громад, де військові адміністрації було введено. 4 жовтня Президент підписав розпорядження, за якими призначив начальників цих тимчасових державних органів. Ними стали:
- Чугуївська міська військова адміністрація – Мінаєва Галина Миколаївна;
- Малинівська селищна військова адміністрація – Семер'янов Микола Іванович;
- Циркунівська сільська військова адміністрація – Сікаленко Микола Васильович;
- Роганська селищна військова адміністрація – Черненко Марія Вікторівна;
- Липецька сільська військова адміністрація – Слабченко Олексій Миколайович;
- Дергачівська міська військова адміністрація – Задоренко Вячеслав Валентинович;
- Вільхівська сільська військова адміністрація – Шмиголь Олександр Миколайович;
- Великобурлуцька селищна військова адміністрація – Терещенко Віктор Миколайович;
- Оскільська сільська військова адміністрація – Загоруйко Геннадій Миколайович;
- Ізюмської міської військової адміністрації – Марченко Валерій Віталійович;
- Борівська селищна військова адміністрація – Тертишний Олександр Володимирович;
- Балаклійська міська військова адміністрація – Карабанов Віталій Юрійович;
- Золочівська селищна військова адміністрація – Коваленко Віктор Миколайович.
Начальниками більшості військових адміністрацій стали чинні очільники та очільниці громад. Винятком є лише одна громада – Балаклійська, де колишній міський голова Іван Столбовий пішов на співпрацю з окупантами та врешті, за інформацією начальника ХОВА Олега Синєгубова, виїхав до росії. Замість нього призначений Віталій Карабанов. Він очолював Балаклійську районну державну адміністрацію з квітня 2020 року до реорганізації.
– Більшість обраних голів громад були рекомендовані начальником Харківської ОВА на посади начальників військових адміністрацій громад. Олег Васильович (Сингєгубов. – Ред.) добре розуміє важливість збереження засад місцевого самоврядування, – зауважує експерт з децентралізації та місцевого розвитку в громадській організації Центр розвитку місцевого самоврядування Віктор Нестеренко.
Головні завдання
Діяльність військових адміністрацій регламентує п’ята стаття Закону України «Про правовий режим воєнного стану». У ній сказано, що на будь-яких територіях України, де введено воєнний стан, можуть створити військові адміністрації. Це тимчасові державні органи, які утворюються для забезпечення роботи законів України, а також для оборони, цивільного захисту, громадської безпеки, захисту критичної інфраструктури, охорони прав і свобод громадян.
Не варто плутати військові адміністрації з військово-цивільними, які впроваджувалися в зоні проведення Операції Об’єднаних сил, тобто у Донецькій та Луганській областях. Для військово-цивільних адміністрацій існує окремий закон, який регулює їхню діяльність.
24 лютого, після впровадження воєнного стану, Указом Президента утворили обласні та районні військові адміністрації у всіх областях України та місті Київ. Наразі ж на звільнених територіях Харківської та інших областей вводяться військові адміністрації населених пунктів, повноваження яких діють у рамках територій окремих громад. Їх створюють тоді, коли органи місцевого самоврядування не спроможні виконувати свої обов’язки.
– В умовах, коли важко зібрати депутатський корпус громад та забезпечити виконання повного спектра повноважень органів місцевого самоврядування, це один з адекватних варіантів організації роботи на деокупованих територіях, – пояснює Віктор Нестеренко.
Тобто, за словами експерта з децентралізації, це стосується випадків, коли місцеві депутати виїхали з громади, і відповідно зібрати сесію ради та прийняти певні рішення неможливо. А згідно із Законом «Про місцеве самоврядування» очільник територіальної громади не може приймати одноосібні рішення. Тому для розв'язання таких питань, як використання бюджету, організації діяльності влади, енергозабезпечення тощо, створюють військові адміністрації. Звідси виходить, що повноваження місцевих рад припиняються, повноваження депутатів передаються, і тепер начальник військової адміністрації приймає одноосібно ті рішення, які приймала рада.
На думку експерта, військові адміністрації також можуть бути доцільними, коли очільники громад не можуть виконувати свої обов’язки, а проводити вибори під час дії воєнного стану забороняється.
За законом структуру і штатний розпис цих тимчасових органів затверджує начальник Генштабу за поданням військової адміністрації. До складу ВА входить військове командування, всі правоохоронні органи та служби цивільного захисту, яких можуть відрядити з інших областей, а також працівники, які уклали трудовий договір з обласними військовими адміністраціями. Призначення чиновників на посади у військових адміністраціях проводяться без проведення попередніх конкурсів.
Фінансування діяльності військових адміністрацій має здійснюватися коштом відповідних місцевих бюджетів, однак у Харківській області багато громад, які перебували в окупації більш ніж пів року, відповідно бюджети цих ТГ не виконувалися. Наразі вони можуть розраховувати на отримання коштів ззовні.
– Зараз бюджети змінюються, бо їх наповнення немає. На деокупованих територіях які можуть бути надходження? Хтось там платив податки? Ніхто. Як правило, бюджети пусті, тому, я думаю, наступним кроком буде державне забезпечення або донорські проєкти, щоб зберегти ці громади, – прогнозує Віктор Нестеренко.
Які зміни чекають на мешканців громад
Експерт з децентралізації та місцевого розвитку запевняє, що військові адміністрації створюють, щоб покращити життя громад. Базові потреби для життя, як то наявність світла, тепла та харчування, що гарантувала місцева влада, продовжуватимуть забезпечуватися.
– Фактично основні послуги мають надаватися незалежно від того, чи це органи місцевого самоврядування, чи військові адміністрації, – каже Віктор Нестеренко.
Утворення військових адміністрацій також коментує начальник новоствореної Дергачівської міської військової адміністрації Вячеслав Задоренко.
– У цілому завдання не змінюється – відновлення критичної інфраструктури, тобто газу та світла, допомога людям з гуманітарними питаннями та співпраця з військовими й силовими підрозділами на території громади. А подальші кроки, які ми будемо виконувати як військова адміністрація, залежать від того, які завдання перед нами будуть ставити обласна та районна військові адміністрації, – ділиться Вячеслав Задоренко.
Однак створення військових адміністрацій дає повноваження начальникам абсолютно законно приймати рішення про зменшення деяких прав і свобод громадян. Так, наприклад, начальники військових адміністрацій можуть не виконувати вимоги Закону «Про доступ до публічної інформації», а також можуть приймати певні рішення без оприлюднення проєктів та вносити зміни до бюджету.
Військові адміністрації населених пунктів, як і обласні та районні військові адміністрації, продовжують працювати протягом воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.