Вантажна техніка: різновиди, характеристики та особливості експлуатації

Promo

Не зважаючи на велике значення залізничного транспорту в Україні, в осяжному майбутньому країна не зможе обійтися без автомобільних вантажних перевезень. Тому необхідно знати, який тип вантажівок потрібен та для яких цілей.

Отже, які характеристики формують класифікації вантажної техніки? Наприклад, поняття «закритий кузов» мало про що говорить. Одна справа – контейнер, інша – просто накритий тентом. Крім того, за цим явищем часто ховаються цистерна або рефрижератор. З рештою, це також може бути самоскид, лісовоз, автокран або бортова вантажна техніка в АВТЕК.

Легкі вантажівки

Легкі вантажівки – це різноманітні вітчизняні та імпортні транспортні засоби вантажністю до 1700 кг. Вони мають ширину й висоту менш як два метри, а довжину – близько трьох (крім подовжених типів). Обсяг вантажу, що перевозиться, несуттєво варіюється та становить максимум 11 кубічних метрів. Легкі машини підходять для транспортувань в межах густонаселених районів та між приміськими районами.

Не дивлячись на легкий клас, кабіна розрахована на розміщення одного або двох експедиторів. Крім того, тут можна нахиляти й використовувати допоміжне обладнання. 

Середній клас

До середнього класу відносяться автомобілі вантажністю від 1700 до 3500 кг. Якщо «стандартною» вантажівкою є всім відома «Газель», то її аналогом тут вважається «ЗІЛ-Бичок». Його габаритні ширина та висота лише трохи перевищують «Газель», але загальна довжина значно збільшилася, досягнувши майже чотирьох метрів. 

Як і у випадку з попередньою категорією, розкид за габаритами (обсягом) несуттєвий. Середня вантажівка здатна проїхати до 700 км на одному заряді та розвивати швидкість до 80 км/год. Завдяки низькому навантаженню на ось вони часто застосовуються на автомагістралях та в місцях, де заборонений рух важких транспортних засобів. 

Автомобілі середньої вантажності (від 3,5 до 5 тонн) 

Стандартом у цьому класі виступає добре відомий ЗІЛ. Обсяг кузова коливається від 14 до 21 кубічних метрів. Мінімальні висота та ширина – два метри, довжина – менш як 350 см. Типові відстані маршрутів не перевищують 700 км. Проміжні вантажівки, як правило, використовуються для перевезень по рівнинній місцевості. 

Великовантажні автомобілі

Великовантажні автомобілі – це вантажівки вантажністю від 5 до 15 тонн. Вони мають довжину від п’яти до восьми метрів, висоту в три метри та ширину два с половиною метри. Завдяки таким великим розмірам обсяг кузова може досягати 60 кубічних метрів. 

Різноманітність параметрів пояснюється тим, що варіанти кузовів є більш різноманітними, ніж у менших моделей. 

Підкласи за вантажністю

У класифікації великовантажних машин прийнято виділяти три підкатегорії:

  • вантажівки масою близько п’яти тонн з об'ємом кузова 36 кубічних метрів (зазвичай здатні перевозити до 10 тонн);
  • семитонні автомобілі з кузовом від 36 до 56 кубічних метрів;
  • вантажівки з кубатурою кузова до десяти тонн. 

Також існують найважчі та найпотужніші транспортні засоби, довжина кузова яких досягає восьми метрів, а обсяг перевищує 50 кубічних метрів. 

Шпали та підвіски 

Великовантажні автомобілі широко експлуатуються для міжміських та міжнародних перевезень. Звісно, такі далекі подорожі були б неможливими, якби кабіна не була обладнана спальним місцем. У більшості випадків передбачається місце для експедиторів. Завантаження здійснюється зверху або збоку. Пневматична підвіска, якою оснащені деякі імпортні машини, підвищує безпеку крихкого вантажу та робить пересування більш плавним.

Термофургон

Такі транспортні засоби здатні підтримувати постійну температуру зануреного матеріалу від десяти до двадцяти годин, якщо зовнішній показник варіюється в межах від -10°C до +20°C. Опалювальні відсіки можуть використовуватися для підтримки внутрішньої температури в екстремальних умовах на довший час. Двері ущільнюються, а також є вентиляційні отвори. 

У багатьох випадках термофургони обладнані допоміжними дверима для спрощення вантажно-розвантажувальних робіт.

Напівпричепи

Спеціальні «морські» контейнери (20 фунтів) в основному застосовуються для комбінованих перевезень. Євротент, єврофургон та напівпричіп – це назви, які даються вантажівкам з двома євро піддонами (120 сантиметрів). Напівпричепи бувають стандартними, малими або великими. Тент може бути знятий, тому завантаження й розвантаження здійснюються з боку або зверху, перетворюючи авто на відкритий простір. 

Напівпричепи-рефрижератори

Напівпричепи-рефрижератори – це, по суті, масштабні холодильники на колесах. Температура всередині не залежить від погодних умов. Однак, глибоке охолодження неможливе в авторефрижераторах. Проте всі сучасні автопричепи оснащені засобами, що запобігають підвищенню температурних показників в разі аварії. Режим вантажного фіксується на спеціальних носіях інформації. 

Напівпричепи-рефрижератори в основному потрібні для доставки швидкопсувних продуктів та інших вантажів. Дана класифікація таких транспортних засобів не є ідеальною або повною, й існує окремий поділ за типами.