Минулий рік пройшов для України під гаслом енергоефективності. Країна імплементувала відповідні директиви ЄС, передбачені Угодою про асоціацію. Головна мета всіх прийнятих законів – за рахунок новітніх технологій знизити споживання енергетичних ресурсів. Серед таких «зберігачів» – світлодіодне освітлення.
Локальний виробник
З підняттям тарифів на електроенергію дедалі більше українців віддають перевагу світлодіодним лампам, бо вони забезпечують чималу економію. Якщо раніше основними гравцями на ринку LED-освітлення були великі транснаціональні компанії, то останнім часом з’являються локальні виробники.
Компанія «LEDLIFE» – один з таких виробників, який з’явився в 2011 році. Їх офіс розташовано в Харкові, а сучасні виробничі потужності – у Дергачах. На підприємстві працює близько 80 співробітників. Перед тим як відправити виготовлений продукт замовнику, його тестують у фотометричній лабораторії, яка є на території заводу.
Підприємство сфокусувало свою роботу на трьох основних напрямах: освітлення для рітейлу (роздрібної торгівлі) і торговельно-розважальних центрів, освітлення для агробізнесу (зокрема для птахівництва) та вуличне освітлення. Наразі харків’яни тестують ще один напрям – фітолампу, яка прискорюватиме зростання розсади та квітів.
Усі лампи компанії вироблені з оптичного полікарбоната. Полікарбонат — це достатньо міцний матеріал, який використовується у виробництві мотоциклетних шоломів.
До речі, саме «LEDLIFE» поставляли світлодіодне обладнання для вуличного освітлення головної площі Харкова – Свободи, також світильники виробництва компанії встановлені на проспекті Перемоги. Окрім Першої столиці, продукція харків’ян освітлює вулиці кількох населених пунктів у Балаклійському районі, Чернігівській області, Хусті та Запоріжжі.
Разом зі світлодіодними світильниками компанія пропонує й спеціальне обладнання, яке допомагає ефективно управляти вуличним освітленням. Воно автоматично, залежно від пори року і часу доби, змінює інтенсивність освітлення. Наприклад, до опівночі ліхтарі працюють в режимі 100 %, а після півночі – в режимі 50 %.
– В усьому світі тенденція до енергоощадності. Якщо ми замінюємо старі ліхтарі на світлодіодні, то починаємо заощаджувати вдвічі на споживанні електроенергії. Світлодіодна лампа зазвичай окупається за дванадцять місяців, то мабуть це оправдані інвестиції, особливо для великих структур – шкіл, лікарень тощо, – каже керуючий партнер «LEDLIFE» Михайло Колосенко.
Де знаходити партнерів
Близько трьох років тому харків’яни почали робити перші кроки й на ринку ЄС. Наразі керівництво компанії каже, що експорт – це їх амбітні цілі.
– Ми тільки відкриваємо для себе ринок ЄС. Експортуємо у Польщу, небагато нас є у Німеччині, Австрії. Але це не можна назвати широкою експансією, невеликі тестові поставки. Не можна сказати, що це легко та просто. В ЄС високі вимоги та стандарти, ми їх дотримуємося, намагаємося зайняти свою нішу, де можемо ефективно конкурувати, – зазначає Михайло Колосенко.
Щодо інструментів, які допомогли підприємству вийти на зовнішні ринки збуту, директор називає і прямий пошук за ключовими запитами в Інтернеті, і відвідування профільних виставок, і знайомство там з потенціальними компаніями, які можуть бути цікаві. Ще один з варіантів, який використовували у «LEDLIFE», – співробітництво з консалтинговою компанією.
– На тренінгу з експорту у Львівській бізнес-школі я познайомився з експертами консалтинговою компанії. Згодом вони нам організували прямий пошук клієнтів у Польщі. Партнери знайшли нам компанії, які були б для нас цікаві, й організували зустрічі в рамках виставки. До речі, це дуже зручний формат, коли зустрічі призначаються безпосередньо на виставках. Значно економить час і фінанси, – розповідає Михайло Колосенко.
Михайло Колосенко
Поки що компанія використовувала такі виставки, у тому числі і в країнах ЄС, як майданчик для налагоджування нових контактів. Однак уже в квітні «LEDLIFE» разом зі своїми шведськими партнерами братимуть участь як виробники у спеціалізованій виставці в Стокгольмі. Їх шведські партнери мають невеликий сімейний бізнес, раніше вони займалися виробництвом скла, а зараз перейшли на світильники.
Вирішити деякі внутрішні питання, які, у свою чергу, дозволили просувати бізнес у ЄС, харків’янам допомогли програми Європейського банку реконструкції й розвитку.
– ЄБРР надає компенсацію за окремими консалтинговими і тренінговими програмами. Консалтинг ми залучали, щоб вирішити питання із сертифікацією. Тобто нам допомагали підготуватися до сертифікації, та ЄБРР частково компенсував ці затрати. А саму сертифікацію менеджменту якості ми проходили потім самостійно, – каже Михайло Колосенко. – Поки що для нас найскладнішим у сертифікації був німецький ринок. Там існує своя інституція, яка займається сертифікацією в нашій галузі. Там вимагають сертифікацію не тільки продукції, а й виробництва. Ставлять більш жорсткі вимоги, ніж стандартна сертифікація CЄ.
У боротьбі за замовника
У Харкові досить велика конкуренція серед виробників LED-обладнання, причому не тільки з боку локального виробника, але й від китайського імпорту.
На ринку ЄС харків’янам доводиться конкурувати з локальними гравцями. Оскільки «LEDLIFE» набагато менші за транснаціональні компанії, то, кажуть, і в лобову атаку з ними не намагаються йти – пробують обійти на віражі, запропонувавши якесь індивідуальне рішення.
– Наприклад, власник невеликої мережі магазинів у Швеції захотів собі в магазини світильники певної форми, певного кольору, з нестандартними параметрами. Таких світильників потрібно 50 штук. Для «Філіпса» мінімальна партія – 5000, і робити вони їх будуть три місяці. А ми це замовлення можемо виконати за два тижні, – пояснює Михайло. – Локалізація виробництва – це наша довгострокова стратегія. Поступово ми плануємо все більше й більше процесів локалізовувати поруч. Сьогодні це співвідношення вже 70/30 %. Чим більше всіх постачальників буде навколо підприємства, тим нам зручніше. Це саме і є європейський підхід.
За даними Міжнародного Агентства Енергетики (IEA) енергоємність українського ВВП є однією з найвищих в Європі. А це робить економіку дуже вразливою. Під час укладання Угоди про асоціацію Україна взяла на себе зобов’язання навести лад у сфері енергоефективності, й часу не гаяла. У 2017 році було прийнято низку рамкових законів, що імплементують вимоги до енергетичної ефективності та сертифікації будівель, систему організації комерційного обліку споживання різних видів енергії, вимоги до державних закупівель енергосервісних послуг, організацію ринку житлово-комунальних послуг, а також базовий закон, необхідний для запуску Фонду енергоефективності, який надаватиме фінансову підтримку проектам з енергомодернізації будівель у житловому секторі. Також Кабмін схвалив Енергетичну стратегію України на період до 2035 року «Безпека, енергоефективність, конкурентоспроможність». В основу нової енергетичної політики України покладено цілі зниження енергоємності економіки вдвічі до 2030 року, збільшення українського виробництва як традиційних, так і альтернативних джерел енергії, зокрема встановлено ціль – до 2035 року досягти 25 % виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії. Однак для повного виконання зобов’язань України у сфері енергоефективності необхідно прийняти низку підзаконних нормативно-правових актів і розробити методологічні матеріали з енергоефективності, без яких повноцінна імплементація норм і стандартів ЄС у цій сфері неможлива. Виконана «домашня робота» України має допомогти знизити обсяги споживання енергетичних ресурсів, впровадити енергоощадні технології та розумне використання енергоресурсів.
Важливо
У ЄС віддають перевагу не тільки енергоощадним, а й екологічним продуктам. LED-лампи поєднують у собі ці два принципи. Світлодіодні лампи дозволяють компаніям знизити обсяги викидів вуглецю (СО2). За дослідженнями, які наводять експерти компанії «Pro-Consulting», перехід на енергоощадні рішення в Європі дозволяє заощадити енергію, обсяг якої еквівалентний 38 тоннам СО2, 156 мільйонам барелів нафти і обсягом енергії, що виробляється 52 електростанціями.
Окрім цього, на відміну від люмінесцентних ламп, світлодіодні не вимагають спеціальної утилізації, бо не містять ртуті.
У травні 2018 року на Харківщині стартує масштабна обласна програма «Енергія світла». До 2021 року вуличним освітленням буде забезпечено 1761 населений пункт регіону. Загальний бюджет проекту – близько 300 мільйонів гривень (співфінансування обласного бюджету і місцевих). Установлюватимуть світлодіодні лампи вітчизняного виробництва, кожна з них дозволить зекономити близько 1755 гривень на рік.
Автор: Юлія Шматченко
Матеріали публікуються в рамках проекту «Точне відображення Угоди про асоціацію Україна-ЄС в українських медіа». Проект реалізується за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Міністерства закордонних справ Республіки Польща. Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору автора(ів).