У квітні 2024 року ворог розпочав активну інформаційну атаку на жителів Харківської області. Це було передумовою наступу на північ регіону. Наразі найпоширенішими наративами залишається захоплення Харкова та ліквідація купи найманців на території області. Якими каналами ворог поширює дезінформацію – читайте у матеріалі.
Початок інформаційної атаки
З травня 2024 року росія розпочала нову хвилю наступу на Харківську область. Трохи раніше, з квітня цього року, окупанти почали активно поширювати безліч фейкової та пропагандистської інформації. Головним завданням цієї операції було сіяння паніки, нагнітання тривожності та страху серед населення регіону. Найпоширенішим фейком стала інформація про майбутнє захоплення Харкова.
– Завданням інформаційних атак було і є створення аури швидкої перемоги, яка б полягала у швидкому наближенні до міста, в його оточенні, взяття в облогу тощо. При цьому російське командування розуміло, що сам Харків захопити йому не вдасться, і тому ним була обрана тактика нагнітання паніки та страху серед мешканців міста, – зазначив речник ОТУ «Харків» Віталій Саранцев.
Попри те, що ворогу так і не вдалося просунутися ближче до Харкова, пропагандисти навіть у вересні 2024 року продовжують поширювати свої наративи. Так, 3 вересня в одному з центральних російських «медіа» вийшов коментар від так званого «голови російської військово-цивільної адміністрації Харківської області» Віталія Ганчева. Він заявив, що Харків та область будуть звільнені нібито для того, щоб забезпечити безпеку для рф.
Утім, заяви так званого «очільника регіону» ніяк не збігаються з реальною ситуацією на фронті. Адже на Харківському напрямку ЗСУ зупинили просування ворога ще наприкінці травня. Крім того, українські війська провели блискавичну операцію на Курському напрямку.
Сподівалися на руйнування логістики
Під Харківську область російські спецслужби створили та просувають окремі медіа та ресурси. За словами Віталія Саранцева, це, зокрема, Telegram-канал «Сєверний вєтєр», «Адекватный харьковчанин», «Казача Лопань z». На цих каналах росіяни просувають свою пропаганду, маніпулятивну та фейкову інформацію, яка вводить в оману не тільки українське, а й їх населення.
– Активно просувалася теза про те, що нам за будь-яку ціну треба йти на переговори та укладати мирні угоди. І самі росіяни не приховували, що їхня мета – це змусити якомога більше харків’ян покинути місто. Перетворити Харків на сіру зону, створити тут хаос та безлад, – розповів під час брифінгу Віталій Саранцев.
Так, за задумом пропагандистів, жителі Харкова та області в паніці спровокували б колапс на дорогах та порушили військову логістику. Крім того, люди, які б перемістилися до інших регіонів, мали спровокувати кризу та спричинити тиск на владу. Утім і ця тактика не спрацювала.
TikTok і Telegram у топі дезінформації
Наразі не тільки Telegram, а й TikTok вважається найактивнішим джерелом російської дезінформації в Україні та Європі. Якщо у березні середня кількість повідомлень з дезінформацією про війну в цій соцмережі складала 200 на день, то при наступі рф на північ Харківщини – до понад 2500 на день. Станом на серпень українськими спецслужбами було виявлено понад дві тисячі акаунтів у ТікТок, які за кілька тижнів створили понад 41 тисячу публікацій.
– Усі публікації були дискримінаційного характеру. Вони намагалися зривати заходи мобілізації, заходи нашої оборони, максимально очорнити ЗСУ та українську владу. Усі виявлені акаунти виконані в однаковому стилістичному вигляді, вони майже не відрізняються за своїми назвами, в них однакові хештеги, які за кілька днів набрали максимальне поширення. Це вказує на дуже високу активність і важливість цих питань для агресора, – зазначив Віталій Саранцев.
В інформаційній війні росіянам на Харківщині допомагають і БПЛА. Чимало тривожних повідомлень окупанти поширювали через системи Leer-3, які імітують базові станції стільникового зв’язку та підключені до розвідувального безпілотника дальньої дії «Орлан-10». Так, за один сеанс свого прольоту такий БПЛА може просканувати територію вглиб до 20 кілометрів і в ширину до 100 кілометрів. Його робота полягає у скануванні всіх мобільних номерів, які потрапляють у зазначену зону. Згодом за цими номерами окупанти поширюють СМС-повідомлення із закликами здаватися та йти проти української влади. Так ворог намагався спровокувати населення на чергову хвилю паніки.
Іноземні найманці
Переглядаючи російські стрічки новин, неозброєним оком можна побачити, що пропагандисти дуже полюбляють писати про іноземних найманців в Україні. Наприкінці липня в соцмережах окупанти поширювали інформацію, нібито на Харківщину прибула велика група іноземних найманців. Зазвичай такі повідомлення в агресора з’являються для виправдання обстрілів цивільної інфраструктури. Пропагандисти заявляли, що велика кількість найманців прибула із Франції, Польщі, Великої Британії та США. Як завжди, жодних доказів вони не наводили.
До речі, лише на одному з пропагандистських каналів слово «найманці» було використано 144 рази. Переважна кількість згадувань – з 2024 року.
Виправдання обстрілів
Поширена практика російських пропагандистів – виправдовування обстрілів Харківщини нібито «ураженням складів з боєприпасами або великої кількості українських військових». Так, 30 серпня у російських ЗМІ заявили, що вс рф ударили по скупченню бронетехніки та складу з безпілотниками у Харкові.
Нібито на стоянці були розташовані декілька пікапів з технікою, призначення якої росіянам виявити не вдалося. Особливо в новині наголосили на тому, що на місця ударів було направлено шість карет швидкої допомоги. Насправді ж того дня росіяни п’ятьма боєприпасами УМПБ Д-30 пошкодили та знищили декілька поверхів житлової 12-поверхівки, зруйнували три житлові будинки, пошкодили складську будівлю. Тоді від терористичної атаки загинуло семеро людей, серед них 14-річна дівчинка, яка відпочивала у парку. Ще близько сотні цивільних було поранено.
8 вересня окупанти обстріляли приватний житловий сектор у Дергачах. Тоді від обстрілу загинула 76-річна жінка, а ще 12 мирних жителів отримали поранення різного ступеня тяжкості. Пошкоджено було й 10 приватних домівок, господарчі приміщення, гаражі та автомобілі. Тим часом пропагандисти опублікували таку новину з посиланням на «російське підпілля»:
Зважаючи на численні обстріли цивільних об’єктів та будинків мирних мешканців Харківщини, 1 вересня 2024 року в одному з пропагандистських Telegram-каналах вийшло таке повідомлення:
«Насильницька» евакуація
Наразі через постійні обстріли з Куп’янського району продовжується евакуація. Це є ще одним приводом для російської пропаганди створити нові фейки. Так, за словами так званого «заступника голови вца Харківської області» Євгена Лисняка, саме ЗСУ поновили «насильницьку» евакуацію з Куп’янщини. На думку окупанта, евакуація проводиться для того, аби на території не залишилося свідків мародерства і розграбування підприємств малого та середнього бізнесу українськими захисниками. Нібито ЗСУ планують займатися цим до приходу російських підрозділів. За словами пропагандистів, людей, які відмовляються евакуюватися, відключать від подачі газу, води та електроенергії, а також відмовляють їм у наданні гуманітарної допомоги.
Утім, попри обстріли, у районі продовжують підтримувати роботу критичної інфраструктури. За словами начальника Куп’янської районної військової адміністрації Андрія Канашевича, жителям постійно надають гуманітарну допомогу.
– З одного боку, ми оголосили евакуацію, а з іншого – не залишаємо й тих, хто виїжджати не став. Ми надаємо підтримку тим, хто залишився, але у будь-який час готові допомогти їм виїхати. Тож дехто ризикує. Здебільшого це люди похилого віку, – розповів Андрій Канашевич.
«Слобідський край» нагадує, що всі евакуйовані жителі регіону можуть розраховувати на підтримку від самої евакуації до облаштування нового місця розташування. Людей підтримують волонтери, міжнародні організації та місцева влада.
Щоб не піддаватися російським фейкам, важливо дотримуватися кількох правил:
⦁ Перевіряйте джерела. Читайте інформацію тільки від авторитетних ЗМІ, незалежних журналістів або адміністрацій.
⦁ Фактчекінг. Перевіряйте інформацію на декількох ресурсах.
⦁ Критичне мислення. Занадто емоційна або абсурдна інформація має викликати сумніви.
⦁ Не поширюйте неперевірену інформацію. Навіть якщо здається, що це важливо – краще перевірити кілька разів.
⦁ Знайте тактику пропаганди. російська пропаганда часто використовує маніпуляції зі страхом, національними почуттями та розколом у суспільстві.